سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

۱۰ توصیه مهم برای پیشگیری از سرطان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43257
یکشنبه، ۲۸ بهمن، ۱۳۹۷ | 15:09

۱۰ توصیه مهم برای پیشگیری از سرطان

توصیه های پیشگیری از سرطان شامل مجموعه ای از سبک زندگی است که با هم می توانند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری های مزمن در طول عمر داشته باشند.

به گزارش دیده بان علم ایران، پروفسور مارتین ویزمن، مشاور پزشکی و علمی موسسه بین المللی WCRF (World Cancer Research  Fund International) ده توصیه را برای پیشگیری از سرطان ارائه کرده است.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن و چاقی با بسیاری از سرطانها، از جمله مری، پانکراس، کبد، روده بزرگ، پستان و کلیه ارتباط دارد. سرطانهای دیگر ناشی از چاقی یا اضافه وزن شامل  دهان، حنجره ، معده، کیسه صفرا، تخمدان  و پروستات هستند. این در حالیست که حفظ وزن کم امکانپذیر بوده و شاخص توده بدنی / BMI برای افراد سالم بزرگسال  ۱۸٫۵-۲۴٫۹ kg/m2  در نظر گرفته شده است.

 

نحوه محاسبه شاخص توده بدنی
https://www.bahesab.ir/weight/bmi

 

فعالیت بدنی متوسط  و شدید

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) فعالیت  بدنی مورد نیاز، شامل حداقل  ۱۵۰ دقیقه فعالیت  متوسط  یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید درطول هفته و شامل ۲۱ دقیقه فعالیت بدنی متوسط  و ۱۱ دقیقه  فعالیت بدنی شدید در طول روز است. اگرچه انجام ورزشهای بیشتر، مزایای بهتری برای پیشگیری از سرطان نیز به همراه دارد. به گفته سوزان براون، مدیر ارشد برنامه های علمی  WCRF  و بازیکن سابق بین المللی راگبی، فعالیت بدنی متوسط می تواند شامل کارهای خانگی باشد، اما فعالیت بدنی شدید، فعالیت های طولانی به عنوان مثال شنا یا ورزشهایی مثل راگبی است

 

 مصرف سبزیجات، میوه ، حبوبات  و غلات کامل

برای پیشگیری از سرطان، مصرف غلات کامل، سبزیجات ، میوه های تازه و حبوبات را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. شواهد قوی حاکی از اثرات محافظتی دانه و فیبر در برابر سرطان روده بزرگ است و برای این منظور مصرف فیبر به میزان ۳۰ گرم در روز توصیه می شود. همچنین مصرف ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات تازه در روز لازم است.  در این زمینه، مصرف انواع سبزیجات و میوه های تازه در ۵ وعده طی روز و پرهیز از مصرف غذاهای  نشاسته ای توصیه می شود.

 

خودداری از مصرف غذاهای آماده و فوری

پرهیز از مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده دیگر توصیه لازم برای پیشگیری از سرطان است.این غذاها معمولا دارای چربی، نشاسته و یا قند بالا هستند.  این مواد غذایی، به راحتی در دسترس بوده، مقرون به صرفه، خوشمزه و انرژی زا هستند، اما باید توجه د اشت که بار گلیسمی بالایی دارند.  این غذاها شامل فست فودها، بسیاری از غذاهای آماده شده، غذاهای سبک مانند اسنک، میان وعده ها، دسرها و آب نباتها هستند

 

کاهش مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده

مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را محدود کنید.  گوشت  قرمز شامل  عضله پستانداران، از جمله گاو، گوساله،  خوک، گوسفند و بز است.  گوشت فرآوری شده شامل گوشتهای شور، تخمیر شده و دودی از جمله ژامبون، کالباس، بیکن و سوسیس هستند.

حد مجاز مصرف گوشت قرمز در هفته،  ۱۲-۱۸ اونس و مقدار کمی گوشت فرآوری شده است.

شواهد قوی ارتباط مصرف گوشت قرمز با سرطان روده بزرگ را تایید کرده اند. همچنین شواهد بسیار روشنی از ارتباط مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به سرطانها وجود دارد و این ارتباط تا بدانجا قوی است که حتی با به حداقل رسیدن مصرف گوشت فرآوری شده ، اطمینانی از کاهش شانس ابتلا به سرطان نمی دهند و این خطر زیاد مصرف گوشتهای فرآوری شده و تاثیر آن در ابتلا به سرطان را نشان می دهد.

از سویی دیگر، گوشت فرآوری شده به دلیل استفاده از نمک،  می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی را افزایش دهد.

 

کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین

مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی مرتبط است و شانس ابتلا به انواع خاصی از سرطانها را افزایش می دهند . آب نوشیدنی و نوشیدنی های غیر شیرین، از جمله چای یا قهوه بدون شکررا جایگزین این نوشیدنی های شیرین کنید

 

پرهیز کامل از مصرف الکل

گایدلاین های جهانی پرهیز کامل از مصرف الکل را توصیه کرده اند. شواهد قوی حاکی از ارتباط نوشیدنی های الکلی با سرطان دهان، گلو، حنجره،  مری، کبد ، روده بزرگ، پستان و معده است

 

اتکا نکردن به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای

به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای خود تکیه نکنید. هیچ  گونه شواهد قوی مبنی برارتباط مصرف مکمل های غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان به جز مصرف کلسیم در مبتلایان سرطان روده بزرگ، وجود ندارد؛حتی شواهد قوی نشان می دهند مکمل های بتاکاروتن با دوز بالا می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در برخی موارد افزایش دهند

با این حال مکمل ها می توانند در جمعیت های بسیار خاصی مفید باشند، از جمله:
ویتامین B12 برای افراد بالای ۵۰ سال که به طور طبیعی مشکل جذب این ویتامین را دارند.

اسید فولیک و مکمل های آهن برای زنان باردار
ویتامین D برای نوزادان، کودکان، زنان باردار و مادران شیرده

 

تغذیه نوزاد با شیر مادر

شواهد قوی علمی نشان داده اند که شیر دادن به نوزاد، از مادران در برابر سرطان پستان محافظت می کند وهمچنین  خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آنها کاهش می دهد.  تغذیه با شیر مادر باعث رشد سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می شود و خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع ۲، اضافه وزن و چاقی را در آنها کاهش می دهد.

 

پیگیری ۱۰ توصیه، پس از ابتلا به سرطان

اگر چه محققان ، در حال بررسی اثرات رژیم غذایی، تغذیه و فعالیت فیزیکی در کاهش ابتلا به سرطان هستند  اما WCRF تا دست یافتن به شواهد قوی تری در این زمینه ها، به تمام مبتلایان به سرطان ، ۱۰  توصیه مراقبت  تغذیه ای و فعالیت بدنی گفته شده را تا درمان کامل سرطان توصیه می کند.

کارشناسان امیدوارند دستورالعملهای غذایی مرتبط با کاهش سرطان، محققان  را در مطالعات بالینی و تحقیقات آینده سرطان و جهت دهی به آنها ، وضع بهتر سیاستهای سلامت همگانی، ارائه بسته های جهانی «کاهش خطر ابتلا به سرطان» به مردم و کمک به مراقبان و متخصصان سلامت در درمان و مراقبت بهتر بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها