- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

با ابتکار محققان دانشگاه شریف میسر شد: پایش آنلاین سرویس مدرسه توسط والدین

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با طراحی سامانه پایش سیستم های حمل و نقل دانش آموزی، امكان رهگيری آنلاين سرويس مدارس را از طريق تلفن همراه رانندگان، فراهم آورده و اطلاعات لازم را در اختیار والدین و مسوولان مدرسه قرار می دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر امیر صمیمی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف با اعلام این خبر افزود: شرکت فن‌آوران سامانه‌های رهپا از شرکت های مستقر در مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف است که در زمینه ی طراحی سامانه‌هاي نرم افزاری در زمینه مدیریت، پایش و ردیابی ناوگان حمل‌و‌نقل و پرسنل ادارات، سازمانها و شركت‌ها فعالیت دارد.
پژوهشگران این مجموعه که جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف هستند موفق به طراحی سامانه «پاندا»(پایش ناوگان دانش‌آموزی) شده اند.

وی افزود: این سامانه با هدف ارتقاء سطح کیفیت خدمات سرویس‌ مدارس و با بهره‌گیری از تکنولوژیهای نو و بستر اینترنت، ابزاری کاربردی برای مدیریت ناوگان سرویس در اختیار مسئولین مدارس قرار داده و نگرانی‌های والدین در حوزه سرویس مدارس را برطرف می‌کند. همچنین با امکاناتی که در اختیار رانندگان قرار می‌دهد، در انجام وظایف خود به آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین پاندا با در نظر گرفتن نیاز‌ها، دغدغه‌ها و مسائل مربوط به هر سه ضلع فرآیند حمل‌ونقل دانش‌آموزي یعنی مسئولین مدرسه، والدین و رانندگان، این امر را تسهیل می‌بخشد.

صمیمی تصریح کردک این سامانه به اولیاء دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بصورت آنلاین جزئیات سفر دانش‌آموز خود را برروی تلفن همراه مشاهده نمایند. وجود پیغام‌های اطلاع‌رسانی نظیر اطلاع لغو سفر دانش‌آموز به راننده و هشدارهای نزدیک شدن سرویس به منزل و مدرسه به والدین و همچنين امکان مسیر‌یابی آسان برای رانندگان و اطلاع تصادف یا خرابی سرویس توسط راننده به مدرسه، از امکانات کاربردی این سامانه هستند که امكان درك تجربه‌ای جدید از خدمت سرویس مدرسه را برای مسئولین مدرسه، والدین و رانندگان فراهم مي‌آورد. مسوولان مدرسه نیز علاوه بر مشاهده آنلاین موقعیت ناوگان سرویس‌ تحت پوشش خود، امکان نظارت بر عملکرد رانندگان، در دو زمینه نظم و پایش‌پذیری را خواهند داشت. در پایان هر ماه نیز، کارنامه‌ای از عملکرد رانندگان در اختیار مسوولان مدرسه قرار می‌گیرد.

مزیت سامانه‌ پاندا به استفاده از دستگاه‌های مکان‌یاب (GPS)
عضو گروه مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد:  در سامانه پاندا به کمک تلفن همراه هوشمند رانندگان سرویس مدرسه و بدون نیاز به نصب هیچ‌گونه تجهیزات جدید بر روی خودرو و تحمیل هزینه‌های بالا بر مدارس یا رانندگان، مختصات مکانی خودرو به صورت زنده به اطلاع والدین دانش‌آموز و مسوولان مدرسه می رسد. همچنین برنامه پاندا به نحوی طراحی شده‌ است که نیاز به هیچ‌گونه تعاملی از جانب راننده وجود نداشته و تمام فعالیت‌های برنامه به صورت خودکار صورت گیرند.

وی با تاکید بر این که حفظ حریم شخصی رانندگان به عنوان یک اصل در پاندا مورد توجه قرار گرفته اظهار داشت: بر این اساس راننده به صورت خودكار فقط در بازه زماني از پيش تعيين شده توسط مدرسه رصد مي‌شوند. ديگر مزیت اصلی پاندا، ایجاد ارزش افزوده بر روی داده‌های جمع آوری شده است. ارائه کارنامه های عملکردی راننده در زمینه‌های نظم و پایش پذیری به مسوولان مدارس با استفاده از داده های جمع‌آوری شده صورت می‌گیرد.

دکتر صمیمی، مدیر شرکت فن‌آوران سامانه‌های رهپا در ادامه افزود: محصول دیگر شرکت ما «درنا» (دیده بان رايانشی نیروی انسانی) است. هدف از تولید برنامه درنا ارائه ابزاری قدرتمند و کاربردی برای مدیریت و نظارت بر پرسنل یا ناوگان حمل‌و‌نقل ادارات، سازمان‌ها و شركت‌ها است. فرض کنید پرسنل یا ناوگان تحت اختیار شما همواره در سطح شهر یا کشور در حال ارائه خدمات به مشتریان شرکت یا سازمان شما هستند. با استفاده از درنا شما می توانید به راحتی پروژه ها را به پرسنل خود تخصیص داده و در زمان تعیین شده از حضور وي در محل پروژه مطلع شوید. همچنین به اطلاعات مفیدي از عملکرد پرسنل مانند مدت زمان حضور در محل پروژه، غیبت یا تاخیر وي در حضور در محل پروژه، و يا رضایت مشتری از عملکرد پرسنل دسترسی خواهید داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که سامانه درنا با شروع سال جدید در اختیار کاربران قرار گیرد.

انتهای پیام