- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دکتر ابوالقاسمی، استاد برجسته ادبیات باستانی پارسی درگذشت

پیکر زنده یاد دکتر محسن ابوالقاسمی، استاد برجسته و پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه از محل دانشکده تشییع شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، استاد ابوالقاسمی، رییس سابق گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استاد بازنشسته این دانشگاه اواخر هفته گذشته در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.

پیکر این استاد پیشکسوت با حضور خانواده استاد، اساتید و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رییس و جمعی از مسئولان دانشگاه تهران، تشییع و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

دکتر محسن ابوالقاسمی، زاده سال ۱۳۱۵ در شهر ملایر، استاد بازنشسته فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود. او دانش‌آموخته زبان‌های فارسی نو و باستان از دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا در لندن و از شاگردان استادان بنامی چون هنینگ و بویس بوده‌است.

از مرحوم دکتر ابوالقاسمی آثاری نظیر «زبان فارسی و سرگذشت آن»، «تحول معنی واژه در زبان فارسی»، «راهنمای زبان های باستانی ایران»، «ماده‌های فعل های فارسی دری» و «شعر در ایران پیش از اسلام» برجای مانده است.

هیات رئیسه دانشگاه تهران هم در پیامی درگذشت این استاد برجسته و پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه را تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: «این استاد فرهیخته، عمر پر برکت خود را در راه اعتلای فرهنگ و ادبیات باستانی پارسی و بازخوانی مواریث غنی فرهنگ ایران سپری کرد و بدون تردید جای خالی او در سپهر فرهنگ ایران به سادگی پر نخواهد شد.

هیأت‌رئیسه دانشگاه تهران ضمن ابراز تاثر عمیق، درگذشت این فرزانه نامور را به خانواده سوگوار ایشان، دانشجویان، استادان و اهالی فرهنگ و زبان پارسی تسلیت گفته، رحمت و غفران واسعه الهی برای آن مرحوم و سلامتی و شکیبایی برای بازماندگان از درگاه خداوند منان مسئلت می‌نماید.»

دیده بان علم ایران نیز درگذشت این استاد پیشکسوت را به خانواده و دوستداران استاد و جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می گوید.

انتهای پیام