- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معرفی ۴۰ دستاورد و فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ۴۰ سالگی انقلاب

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همزمان با دهه مبارک فجر، طی مراسمی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از کتابچه معرفی ۴۰ برونداد و فناوری در حال توسعه زیست فناوری کشاورزی رونمایی کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر پژمان آزادی، قائم مقام فناوری پژوهشگاه طی سخنانی در این مراسم که همزمان با روز درهای باز پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در محل نمایشگاه دائمی دستاوردهای پژوهشگاه اظهار داشت: رویکرد اصلی تحقیقات پژوهشگاه، عرضه دستاوردهای قابل تجاری سازی است و در این راستا به اثربخشی پژوهش ها توجه ویژه داریم.
در سال جاری چهار قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی منعقد کردیم ولی حجم مذاکرات ما چندین برابر سال گذشته است به طوری که مثلا در زمینه دانش فنی تولید لاین های والدینی بذور هیبرید که با یک شرکت قرارداد بسته ایم در حال حاضر با چهار شرکت متقاضی دیگر هم در حال مذاکره هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا موفق شدیم مشارکت بخش خصوصی را – طی موافقت نامه ای سه جانبه با حمایت ۱٫۵ میلیارد تومانی صندوق توسعه زیست فناوری – برای توسعه فناوری تولید هفت آنزیم مورد استفاده در صنایع شوینده ها، مواد غذایی و خوراک دام جلب کنیم. در حوزه میکروجلبک ها و استخراج متابولیتهایی مثل بتاکاروتن هم در همکاری با شیلات با پنج شرکت خصوصی برای انتقال دانش فنی تولید انبوه میکروجلبک ها در حال مذاکره هستیم که امیدواریم حداقل با دو، سه شرکت به توافق برسیم.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تاکید بر اثربخشی بالای طرح های تجاری سازی شده پژوهشگاه گفت: تنها یکی از پروژه های پژوهشگاه که طرح خودکفایی در تولید غده بذری عاری از ویروس ارقام سیب زمینی به روش کشت بافت است با عرضه به بخش خصوصی و تجاری سازی بالغ بر ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در پی داشته است. طرح دیگر ما که تکثیر انبوه پایه های سیب مالینگ مرتون است با صرف تنها ۸۸ میلیون تومان بودجه اجرا شده که تاکنون ۷۸ میلیارد تومان اثربخشی داشته است.

آزادی تصریح کرد: یکی دیگر از طرح های تحقیقاتی پژوهشگاه که خواهان زیادی در بخش خصوصی دارد طرح جامع کشاورزی هالوفیت مبنا (کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا) است که با بهره گیری از دستاوردهای این طرح می توان اراضی نامساعد کشور را که امکان کشاورزی در آنها وجود ندارد زیرکشت گیاهان شورپسند با کاربردهای مختلف برد که تاکنون اراضی وسیعی در جنوب کشور، حاشیه دریاچه ارومیه و گرگان زیر کشت این گیاه رفته است.

وی دانش فنی تولید شیرتخمیری فراسودمند پروبیوتیک، فناوری تولید نهال های ارقام تجاری خرما با استفاده از روش جنین زدایی غیرجنسی (رقم مجول)، فناوری تولید سویه های بومی پروبیوتیک های لبنی سازگار با ذائقه ایرانی را از دیگر فناوری های عرضه شده جهت تجاری سازی عنوان کرد..

وی با دعوت از شرکتهای خصوصی برای تجاری سازی دانش فنی و فناوری های حاصل از تحقیقات پژوهشگاه تصریح کرد: طیف وسیعی از فناوری های زیستی قابل تجاری سازی در پژوهشگاه آماده عرضه به شرکت ها و سرمایه گذاران علاقمند است و البته قراردادهای انتقال دانش فنی پژوهشگاه با شرکت های دانش بنیان به نحوی است که تا زمانی که محصول فناوری به بازار عرضه نشود رویالیتی از آنها دریافت نمی شود و سرمایه گذاران می توانند با خیال راحت در این زمینه سرمایه گذاری کنند. ستاد توسعه زیست فناوری هم حمایتهای خوبی از شرکتهایی که وارد عرصه تجاری سازی فناوری های زیستی می شوند انجام می دهد.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره شایعات استفاده از ذرت دامی تراریخته در برخی محصولات خوراکی فرآوری شده از ذرت پرسید گفت: تمام محصولات تراریخته از جمله ذرت تراریخته، وارداتی است و متاسفانه محصول تراریخته تولید داخل نداریم. در مورد مساله استفاده از ذرت خوراک دام در تولید محصولاتی مثل پفک هم که طبعا هیچ ارتباطی با پژوهشگاه ندارد صرفا مطالبی را از رسانه ها شنیده ام که در صورت صحت این ادعا، مشکلی که می تواند مطرح باشد از این باب است که ذرت با گرید خوراک دام و طیور نسبت به ذرت هایی که مورد استفاده انسان قرار می گیرند، تست ها و آزمایش های میکروبی متفاوتی را می گذرانند و از این لحاظ ذرت های دامی ممکن است از لحاظ مصرف تغذیه ای برای انسان آلوده تلقی شوند.

وی افزود: در واقع در ادعای استفاده از ذرت دامی در تولید پفک و دیگر فرآورده های ذرت، مساله ای که جای تامل و بررسی دارد، استفاده از گرید دامی ذرت و نگذراندن تست های میکروبی لازم در ذرت های خوراک انسانی است و بدیهی است که تراریخته یا تراریخته نبودن آن هیچ فرقی ندارد.
همچنان که تقریبا تمام روغن خوراکی موجود در کشور که عمدتا منشاء وارداتی دارند تراریخته هستند و بدون هیچ گونه نگرانی و مشکلی مصرف می شوند.

گفتنی است همزمان با پنجمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی درهای خود را به روی عموم علاقمندان بازکرد و پذیرای جمعی از شهروندان و گروه های مختلف دانش آموزی و دانشجویی بود که با حضور در بخش های مختلف پژوهشگاه و با توضیحات اعضای هیات علمی و محققان پژوهشگاه از نزدیک با فعالیت های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی آشنا شدند.