پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در جشنواره ابن سینا: شمار دانشمندان برتر علوم پزشکی ایران به ۸۵۶ نفر رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43138
دوشنبه، ۱۵ بهمن، ۱۳۹۷ | 15:28

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در جشنواره ابن سینا: شمار دانشمندان برتر علوم پزشکی ایران به ۸۵۶ نفر رسید

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت: در ابتدای فعاليت دولت يازدهم، در علوم پزشکی ایران، ۱۰۸دانشمند برتر دارای اچ ایندکس ۱۵ و بالاتر وجود داشت که این تعداد در سال ۱۳۹۴ به ۲۹۸ نفر و در حال حاضر به ۸۵۶ نفر رسیده و نزدیک به ۸ برابر افزايش پيدا کرده است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده، روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه، در بیستمین جشنواره ابن سینا که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد،افزود: همچنین در ابتدای فعاليت دولت يازدهم، در علوم پزشکی ایران، ۸ دانشمند یک درصد برتر پُر استناد جهانی بر اساس نظام‌ رتبه‌بندیESI در کشور وجود داشت که در نوامبر ۲۰۱۸ این تعداد، به ۵۰ نفر رسیده، یعنی شش برابر افزایش پيدا کرده است.

وی ایران را صدر نشين توليد علم كشورهاي اسلامي در كليه پايگاههاي استنادي بين المللي با سهم ۲۲ درصدي از كل توليدات علمي ۵۷ كشور اسلامي دانست و گفت: تمام دستاوردهای تحقیقاتی ایران، در شرایطی حاصل شده که هیچ گاه اعتبارات پژوهشی کشور از سهم نيم‌درصدی توليد ناخالص ملی فراتر نرفته و در بسياری از موارد، اعتبار نهايی تخصيص داده شده کمتر از ۳ دهم درصد توليد ناخالص ملی بوده که سهم وزارت بهداشت از همین سهم ۳ دهم درصدی، در بهترين شرايط، ۱۳ درصد بوده است.

دکتر ملک زاده،

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)، حمایت از ۲۵۸ پروژه تحقیقاتی ۴۷ دانشگاه علوم پزشکی توسط این موسسه را مورد اشاره قرار داد و گفت: نتیجه این حمایتها باید در ۵ سال آینده، موجب جهش علمی کشور با تولید علم مفید و فناوری مورد نیاز  شود.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، از راه‌اندازی برنامه تربیت پزشک پژوهشگر  و جذب۵۰  متقاضی پزشک پژوهشگر در سه دوره، ارتقای کیفی دوره های دکترای پژوهشی (PhD by Research)، حمایت از ۹۲ پایان نامه Ph.D. by Research از ۷ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان در سه سال گذشته، برنامه تحقیقاتی پسادکترا (Postdoctoral Research)، برگزاری جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، برگزاری سالانه نشست محققان برتر کشور، به عنوان بخشی از اقدامات حوزه پژوهش سلامت یاد کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه تکمیل ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و شروع به احداث ۱۰ آزمایشگاه جدید، تکمیل ۱۰ اتاق تمیز در دانشگاه ها و تعیین ماموریت برای هر یک، خرید و راه اندازی پروژه NGS (ایرانوم) در دانشگاه علوم بهزیستی و شروع به کار آن و برنامه ریزی برای تجهیز حداقل ۵ دانشگاه کشور به دستگاه NGS، حمایت سالانه یک میلیارد تومانی از مجلات علوم پزشکی کشور جهت حفظ و ارتقاء کیفیت و اندیکس شدن در نمایه نامه های بین المللی  (۱۰۸ مجله اندیکس در Scopus و ۷۰ مجله اندیکس  در ISI و ۱۰۲ مجله اندکس در Pubmed ) را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: مجلات اندیکس شده وزارت بهداشت، دو برابر وزارت علوم است.

دکتر ملک زاده، خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ در زمینه نوآوری بر اساس داده‌های Global Innovation Index31 رتبه ارتقا داشته است، یعنی از رتبه ۱۰۶ در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۶۸ در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

وی رصد علم و فناوری علوم پزشکی کشور بر اساس معیارهای صحیح علم سنجی و ایجاد نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشکی ايران (نوپا) با راه اندازی ۱۲ سامانه و بانک اطلاعاتی، افزايش مشاهده‌پذيری (Visibility) مجلات و مقالات دانشگاه در سامانه‌های ثانويه و تأمین منابع الکترونیک اطلاعات علمی و ایجاد دسترسی برای دانشگاه‌ها، انجمنها و مؤسسات تابعه و طراحی، استقرار و به روزرسانی محتوایی بانک‌های اطلاعاتی پژوهشی علوم پزشکی کشور را از دستاوردهای تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دولت یازدهم و دوازدهم اعلام کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران وی در بخش فناوری به سهم دانشگاه های کشور از فروش محصولات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از فروش محصولات دانش بنیان، ۲۵ درصد کل فروش شرکت‌های دانش‌بنيان کشور است.

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، در دو دولت تدبير و اميد، حمایت از تأسيس ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالي حدود  ۳۰۰۰ میلیارد ریال در سال صورت گرفته است. همچنین به منظور تحقق سياست اقتصاد مقاومتي توليد ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به انجام رسيده و از سویی دیگر، ۷۴ مركز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأسيس شده و به عبارتي هر دانشگاه حداقل يك مركز رشد دارد.

وی از توليد دستگاه شتاب دهنده خطي، توليد کيت‌های آزمايشگاهي، توليد دستگاه دياليز، توليد و صادرات مانيتور، دستگاه‌های قلبی و ….، توليد انواع تجهيزات مصرفی و غيرمصرفی پزشکی، ساخت چندين داروی نوترکيب، خودکفايی در توليد واکسن‌ها، تولید داروها  و فرآورده‌های بیوتکنولوژیک مورد نیاز بیماران خاص، توليد داروهای درمان سرطان‌ها و بيماری‌های صعب العلاج، به عنوان بخش دیگری از دستاوردهای فناوران علوم پزشکی نام برد و گفت: پيش از انقلاب اسلامی حدود ۳۰ درصد داروهای مورد نياز کشور در داخل توليد می‌شد اما اکنون بيش از ۹۵ درصد نياز دارويی کشور در داخل کشور توليد می‌شود.

دکتر ملک زاده در این زمینه  همچنین تولید داروهای ژنریک ایران با کیفیت عالی و ارزانترین قیمت در جهان را نیز یادآور شد.

وی با اعلام راه انداری بیش از ۷۰ برنامه ثبت بیماری در کشور و اقدامات حمایتی از دانشگاه ها علوم پزشکی در این زمینه، به کسب رتبه های بسیار خوب توسط ایران در علم پزشکی اشاره کرد و قرار گرفتن ایران در بين ۵ کشور برتر دنيا در سلول‌های بنيادی، دومين کشور دنيا در پيوند مغز استخوان، قرارگیری در بین پیشرفته ترین کشورهای جهان در پیوند اعضا ( کلیه قرنیه، کبد و …) ، قرار گرفتن در بين ۱۰ کشور برتر در فنآوری نانو، قرار گرفتن در بين ۱۰ کشور برتر دنيا در زيست‌فنآوری، قرار گرفتن بين ۵ کشور برتر دنيا در درمان ناباروی را از جمله رتبه ها نام برد.

به گفته وی، پيش از انقلاب اسلامی، تعداد پروانه ثبت شده اختراع بين‌المللی کشور (Patent) به تعداد انگشتان يک دست هم نمی‌رسيد اما اکنون در بيش از ۳۳۰۰ پروانه ثبت شده اختراع در دنيا، از مقالات منتشر شده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شده است.

وزیر اسبق بهداشت، همچنین افزایش تخت‌های بيمارستانی از ۵۰ هزار تخت به ۱۳۰ هزار تخت فعال همراه با ۱۰۰ هزار تخت در دست احداث، ريشه‌کنی فلج اطفال و مالاریا…، افزايش تعداد پزشکان شاغل از ۱۵ هزار نفر به بيش از ۱۱۰ هزار نفر، انجام ۵۴ هزار پیوند کلیه، ده هزار پیوند مغز استخوان، ۶۰۰۰ پیوند کبد و ۱۲۰۰ پیوند قلب، بی نیازی از اعزام بیمار به خارج از کشور را از جمله دستاوردهای حوزه سلامت ایران پس از انقلاب برشمرد.

وی افزود: پيش از انقلاب اسلامی، فقط يک کتابخانه علوم پزشکی کشور به شبکه علمی و آن هم کتابخانه ملی پزشکی آمريکا متصل بود و دسترسی محدود به منابع علمی داشت. اکنون بيش از ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به بيش از ۱۲۰۰۰ مجله، ۵۰۰۰ عنوان کتاب و ده‌ها بانک اطلاعاتی علمی دسترسی مستقيم دارند. به گزارش دیده بان علم ایران دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: پيش از انقلاب اسلامی، تعداد مراکز تحقيقاتی علوم پزشکی کشور به تعداد انگشتان يک دست هم نمی‌رسيد. اکنون بيش از ۸۰۰ مرکز تحقيقاتی دانشگاهی و خصوصی پزشکی در کشور وجود دارد و فعال است.  قبل از انقلاب، کشور واجد فقط ۱۳ عنوان مجله علمی پزشکی بود. اکنون ۴۱۲ عنوان مجله علمی پژوهشی پزشکی در کشور وجود دارد که ۲۱۰ عنوان از آن‌ها در بانک‌های اطلاعاتی معتبر نمايه می‌شوند . در حال حاضر، معادل ۳۰ هزار نفر دانشجو در رشتۀ دکتری پزشکی عمومی در حال تحصیل هستند و پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ هزار نفر سالانه به جمعیت پزشکان عمومی اضافه شود. از سوی دیگر، حدود ۱۰ هزار نفر از جمعیت پزشکان عمومی کشور در حال گذران تحصیلات تکمیلی در رشته‌های تخصصی به سر می‌برند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان مانیتورینگ دائم سوء رفتارهای پژوهش، تشکیل دور جدید کمیته ملی اخلاق در پژوهش با حضور چهره های برجسته ملی، ایجاد نظام اعتباربخشی کمیته های اخلاق در پژوهش و ایجاد  ۱۴۳ کمیته اخلاق در پژوهش در سطح کشور را از جمله اقدامات در حوزه نظارت بر اخلاق پژوهش عنوان کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، سوم بهمن برگزار می شود

اساسنامه شورای عالی تحقیقات سلامت تصویب شد

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها