- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ضابطه جدید دانشگاه آزاد برای پایان نامه نویسی

رییس دانشگاه آزاد از تدوین ۴۰ چالش کلان ملی و منطقه‌ای در این دانشگاه خبر داد و گفت: بر این اساس از مهر سال آینده تمامی دانشجویان موظف هستند عناوین پژوهش‌های خود را بر اساس این زمینه‌های پژوهشی انتخاب کنند تا نتایج پژوهشی آن نیازی از جامعه را پاسخ دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمد مهدی طهرانچی در “دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی” که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد تربیت نیروی انسانی و ارائه دانش مستند شده، حل مسئله، تعالی فردی و اجتماعی فضای عمومی را چهار محور و وظیفه دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: متأسفانه در کشور ما دانشگاه‌ها به صورت ناقص متولد شده‌اند چون بر محور افزایش دانش مستند شده و همچنین حل مسئله تشکیل نشده‌اند. بطوریکه وقتی دانشگاه‌ها در کشور ما متولد شد لایه استراتژی آن تشکیل نشد و با نگاه تاکتیکی و اقتباسی فعالیت خود را شروع کردند.

رئیس دانشگاه آزاد نبود شورای گسترش و برنامه‌ریزی در حوزه پژوهش را یکی از خلأ‌های دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: به دلیل این مشکل ما دوره‌های مختلف تحصیلی نظیر تحصیلات تکمیلی را بدون وجود لایه‌های تاکتیکی آن ایجاد کردیم و نتوانستیم نظام برنامه‌ریزی پژوهشی برای آن داشته باشیم و فقط واحدهای درسی را تعریف کردیم و بعد از آن نیز برای پایان‌نامه و دکتری لایه‌های سیاست‌گذاری ایجاد نکردیم.

طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه را باید به عنوان یک سازمان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تبدیل کنیم، گفت: در نظام دانشگاه آزاد بازنگری اساسی صورت گرفت به گونه‌ای که توانستیم چهل چالش کلان ملی و منطقه‌ای را بررسی و موضوعات پژوهشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی را از درون این نظام تدوین شده تعریف کنیم و بر این اساس یک نظام حل مسئله در دانشگاه آزاد شکل گرفته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین ۱۱ برنامه علمی که ۹۸ رشته نظام آموزش عالی را پوشش می‌دهد را تدوین و ۶۳۸۹ زمینه پژوهشی را احیا کردیم. به گونه‌ای که تا کنون ۱۲۰۰ استاد با مراجعه به سامانه این نظام آمادگی خود را برای انتخاب موضوعات پژوهشی انتخاب کردند. ضمن اینکه تا کنون ۱۱۸۲ پژوهشگر نیز به دانشگاه آزاد مراجعه کرده‌اند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: از مهر سال ۹۸ تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد موظف هستند عناوین پژوهشی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های خود را بر اساس زمینه‌های پژوهشی تدوین شده در نظام فوق انتخاب کنند و این‌گونه نیست که پژوهشگر از بیرون این عناوین را برگزیند.

انتهای پیام