پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پرتاب ماهواره «دوستی» در آینده نزدیک/ورود بخش خصوصی به ساخت ماهواره/کشف مزرعه ۷۰ هکتاری خشخاش با پایش ماهواره ای

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43067
سه شنبه، ۹ بهمن، ۱۳۹۷ | 13:36

پرتاب ماهواره «دوستی» در آینده نزدیک/ورود بخش خصوصی به ساخت ماهواره/کشف مزرعه ۷۰ هکتاری خشخاش با پایش ماهواره ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ساخت دومین ماهواره دانشگاه امیرکبیر با دقت ۴۰ برابر بیشتر نسبت به ماهواره «پیام» خبر داد و گفت: علاوه بر آن ماهواره «ظفر» دانشگاه علم و صنعت تا شهریورماه و ماهواره «ناهید ۲» تا خردادماه سال آینده تحویل داده خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مهندس آذری جهرمی که در همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن در دانشگاه علم و صنعت سخن می گفت همچنین از پرتاب ماهواره “دوستی” دانشگاه صنعتی شریف در آینده نزدیک خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: ماهواره “ظفر” علم و صنعت در مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرد و طول عمر آن ۲.۵ تا سه سال است. رزولوشن تصاویر این ماهواره هم ۱۵ متر است.

آذری جهرمی با اشاره به انتقاداتی که در خصوص هزینه‌بر بودن طراحی و ساخت این ماهواره مطرح شده گفت: هزینه ساخت ماهواره پیام ۱.۲ میلیون یورو در مدت ۱۰ سال بوده که در مقابل هزینه‌های میلیاردی که در کشور می شود بسیار ناچیز است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که ساخت ماهواره “ناهید یک” و طراحی ماهواره “ناهید ۲” به پایان رسیده است، گفت: ماهواره مخابراتی ناهید ۲ که نمونه پروازی آن به‌زودی آماده می‌شود و نمونه پرتابی آن تا خردادماه سال آینده تحویل خواهد شد نخستین ماهواره عملیاتی در لایه لئو با طول عمر دو تا ۲.۵ سال است. با پرتاب این ماهواره نخستین گام در جهت ایجاد منظومه ماهواره‌ای در مدار لئو برداشته خواهد شد.

وی در ادامه از راه‌اندازی نخستین پارک فناوری فضاپایه در استان مازندران‌ همزمان با هفته فضا خبر داد و گفت: این پارک نخستین مرکز توسعه کسب‌وکارهای فضایی در استان مازندران محسوب می‌شود که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های فضاپایه در آن مستقر خواهند شد.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به دستاوردهای محققان کشور در حوزه‌های ماهواره، اظهار کرد: ما در ماه گذشته تجربه ناموفق پرتاب ماهواره “پیام” را داشتیم، هرچند که این پروژه بسیار تلخ بود، ولی نتایج آن غیرقابل انتظار نیست؛ از این‌رو ما از فردای پرتاب فعالیت خود را با محققان دانشگاه امیرکبیر برای ساخت ماهواره دیگری با دقت ۴۰ برابری نسبت به ماهواره “پیام” آغاز کردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربرد فناوری‌های فضایی در بخش کشاورزی گفت: با پایش ماهواره ای متوجه شدیم که در قلب کشور در زمینی با وسعت ۷۰ هکتار خشخاش کاشته شده که کسی از آن اطلاعی نداشت و داده‌های دریافت شده را در اختیار مسئولان قرار دادم.

آذرب جهرمی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در بخش‌های طراحی و پرتاب ماهواره، گفت: با اقدامات انجام شده موفق شدیم تا مالکیت مداری را که تاکنون نگاه حاکمیتی بر آن می‌شد، در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و با این اقدام گروه‌های مختلف زیادی در حال مذاکره هستند تا در بخش طراحی و ساخت ماهواره وارد شده و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها