سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

از توالت تا کوره های آجرپزی!/ابتکار پرسود دانشمند ایرانی در تولید آجر از فضولات انسانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43026
دوشنبه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۷ | 12:35

از توالت تا کوره های آجرپزی!/ابتکار پرسود دانشمند ایرانی در تولید آجر از فضولات انسانی

چگونه می توان ذخایر جهانی لجن فاضلاب تصفیه شده را بازیافت و همزمان ثبات در صنعت ساخت و ساز را افزایش داد؟ جواب در تبدیل آنها به آجر است.
به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، تقریبا ۳۰ درصد جامدات زیستی (مواد آلی غنی باقیمانده از تصفیه هوازی فاضلاب)، ذخیره و یا به محل دفن زباله، فرستاده می شوند که این کار باعث اتلاف زمین های ارزشمند و به طور بالقوه انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان یک چالش زیست محیطی می شود.
دكتر عباس مهاجرانی، استاد دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا، ایده جالبی برای استفاده از این پسماندهای زیستی دارد: تبدیل آنها به آجر.
ایده ای که همزمان به چالش پسماندهای فاضلاب و نیاز صنایع آجرسازی پاسخ می دهد.

جالب اینجاست که براساس تحقیقی که در مجله Buildings منتشر شده، انرژی مورد نیاز برای ساخت آجر از این پسماندها نصف انرژی مورد نیاز در ساخت آجرهای معمولی است.

آجرهای ساخته شده از جامدات زیستی ضمن این که فرایند تولید ارزانتری دارند هدایت حرارتی پایین تری داشته و در نتیجه در صورت استفاده در ساختمان ها انتقال و اتلاف گرما کاهش می یابد.

سالانه حدود ۷٫۱ میلیون تن جامدات زیستی در ایالات متحده، بیش از ۹ میلیون تن در اتحادیه اروپا و حدود ۳۲۷ هزار تن در استرالیا تولید می شود که نشان از پتانسیل بالا و سود هنگفت این بازار جدید تولید آجردارد.

دکتر مهاجرانی که تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه شیراز گذرانده و دوره های کارشناسی ارشد و دکتری را هم به ترتیب در دانشگاه ایالتی کشاورزی و صنعتی نورث کارولینا و وسترن استرالیا گذرانده، چندی پیش نیز موفق به ساخت آجر و آسفالت از ته سیگار شده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با استفاده از فناوری نانو: آب کرمان با یک پنجم قیمت تصفیه می‌شود!

تولید صنعتی فلومتر مایعات مورد نیاز صنعت آب و فاضلاب در کشور

در دانشگاه علم و صنعت محقق شد: بهینه‌سازی فرایند غشای مایع جهت تصفیه پساب

تولید آجر با پسماند کارخانه های شن و ماسه در دانشگاه امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها