جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

ملک زاده با اعلام بروز سالانه ۱۱۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور: ۱۰ درصد ایرانی های بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می کنند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43009
یکشنبه، ۷ بهمن، ۱۳۹۷ | 14:19

ملک زاده با اعلام بروز سالانه ۱۱۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور: ۱۰ درصد ایرانی های بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: حدود ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال تریاک مصرف می‌کنند و این درحالیست که سرطان‌زایی تریاک بیش از تنباکو است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده در مراسم افتتاح همزمان ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان که با حضور سرپرست وزارت بهداشت و جمعی از معاونان و مسوولان این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در سال گذشته ۱۸ میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا شده‌اند و پیش بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۴۰ به ۳۰ میلیون نفر برسد. در ایران نیز در سال ۲۰۱۷  حدود ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که ۱۶ درصد آن ناشی از سرطان بوده است.

وی‌ادامه داد: سرطان بعد از سکته های قلبی و مغزی، دومین علت مرگ در ایران است، درحال حاضر نزدیک به ۲۵۰ هزار  مبتلا به سرطان در ایران زندگی می‌کنند و هر سال حدود ۱۱۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور تشخیص داده و ثبت می‌شود و نزدیک به ۵۶ هزار نفر به دلیل سرطان در کشور فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نزدیک به نیمی از بیماران سرطانی قابل معالجه هستند، افزود: نیمی از سرطان‌ها هم قابل پیشگیری هستند.

به گفته ملک زاده، ۳۴ هزار نفر از ایرانی هایی که در ۲۰۱۷ به دلیل سرطان فوت کرده اند، زیر ۷۰ سال  و ۱۱ هزار نفر  زیر ۵۰ سال بوده اند و بدین ترتیب دچار مرگ زودرس و خیلی زودرس شده اند.

وی افزود:  ۲۷ درصد سرطان‌ها در ایران مربوط به سرطان دستگاه گوارش است. در عین حال پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ میزان بروز سرطان سالانه در ایران به ۱۵۵ هزار نفر برسد. دلیلش هم افزایش امید به زندگی ، رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین مهمترین علل بروز سرطان هم سبک نادرست زندگی، مصرف مواد مخدر، دخانیات، تنباکو، مصرف مشروبات الکلی و نیز عامل بسیار مهم عدم تحرک و چاقی و … است. به طور کلی عوامل بروز سرطان شامل چند دسته عوامل هورمونی ، شغلی، رژیم غذایی و عفونت‌ها و دخانیات و مواد مخدر است.

ملک زاده ادامه داد: ۳۵ درصد علل بروز سرطان در دنیا چاقی است. باید توجه کرد که ۳۰ تا ۳۵ درصد غذایی که ایرانی ها می‌خورند اضافه است. همچنین ۹۰ درصد ایرانیان تحرک کافی ندارند.

وی در پایان گفت: در حوزه تحقیقات سرطان هم ۳۴ مرکز تحقیقات سرطان در کشور داریم و سالانه بیش از ۸۰ مقاله در این حوزه ارائه می‌شود.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها