- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«آمیرزا»، «قیمت طلا» و «تلگرام طلایی»، پرجستجوترین کلمات ایرانی ها در «گوگل»

کلمات کلیدی ای که محققان ایرانی در سال ۲۰۱۸ در پایگاه اسکوپوس، گوگل و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی جستجو کرده اند استخراج و اعلام شد .

به گزارش دیده بان علم ایران، اداره تحلیل دادگان مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با بررسی اصطلاحات جستجو شده در پایگاه اسکوپوس، گوگل ( که توسط نیچر منتشر شده است) و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) اصطلاحاتی که بیشترین جستجو را داشته اند مشخص و اعلام کردند

بر اساس این گزارش، سرطان، بلاکچین و کلان داده برترین اصطلاحاتی هستند که در پایگاه علمی اسکوپوس جستجو شده اند و بیش‌ترین جستجو در سال‌های۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مربوط به کلید واژه سرطان است.

بررسی‌های جدید در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد آنچه که دانشمندان بیش‌تر جستجو کرده‌اند، کلمات«یادگیری ماشین» و «یادگیری عمیق» است که ۲۰ واحد افزایش داشته و هوش مصنوعی از جایگاه سیزدهم در سال ۲۰۱۷ به جایگاه چهارم در ۲۰۱۸ارتقا یافته است. همچنین، سرطان، حمله قلبی و کلان داده در میان ده اصطلاح برتر جستجو شده در پایگاه علمی اسکوپوس هستند.

معادلات ساده و ثابتها،سرعت نور و مساحت دایره اصطلاحات برتر علمی سال ۲۰۱۸ هستند که در گوگل جستجو شده اند.

بنابر آنچه اداره تحلیل دادگان مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی اعلام کرده بررسی اطلاعات جستجوی ایرانیان در گوگل در ۱۲ ماه گذشته میلادی هم نشان می‌دهد، «آمیرزا (یک بازی ایرانی محبوب)، قیمت طلای ۱۸ عیار و تلگرام طلایی» کلماتی هستند که بیش‌ترین میزان جستجوی ایرانیان در گوگل را شامل می شود و کلمات کلیدی «عمر خورشید، غروب آفتاب و ماه‌گرفتگی» اصطلاحاتی علمی هستند که ایرانیان آن را بیشتر جستجو کرده اند واین در حالی است که کلمات «جام جهانی ۲۰۱۸، ویدئودر و لوگین فیس بوک» اصطلاحاتی هستند که توسط کاربران جهانی بیش‌تر جستجو شده‌اند.

بخش دیگری از گزارش اداره تحلیل دادگان مرکز اطلاعات علمی، مربوط به بررسی اصطلاحات و کلمات جستجو شده در SID در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

براساس این گزارش کلماتی چون «روانشناسي، حسابداري، افسردگي، طلاق، استرس، فضاي مجازي، اعتياد، مديريت، هوش هيجاني و اضطراب»اصطلاحاتی هستند که در سال ۲۰۱۸ بیش از ده بار توسط محققان جستجو شده‌اند این کلمات مرتبط با حوزه علوم انسانی بوده و به زبان فارسی جستجو شده‌اند

QFD، Hysterectomy، Anemia، Accounting، Metafizika,GIS، Career Leadership ،Educational Planning، Curriculum وManagement از جمله کلیدواژه های لاتین هستند که در سال ۲۰۱۸ در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)توسط محققان و پژوهشگران جستجو شده است.

متن کامل گزارش SID را اینجا بخوانید.

انتهای پیام