جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ترمیم ریزش مو و طاسی با سلول های بنیادی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42956
یکشنبه، ۳۰ دی، ۱۳۹۷ | 14:17

ترمیم ریزش مو و طاسی با سلول های بنیادی

محققان ایرانی در مقاله ای مروری ظرفیت ها و مشکلات ترمیم فولیکول های مو به منظور درمان ریزش مو و طاسی با سلول های بنیادی را بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، مو نقش مهمی در زیبایی دارد و معمولا زندگی روزمره و اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل ترمیم و بازسازی مو از نظر تجاری مورد توجه قرار گرفته و توسعه یافته است؛ اما دانشمندان و پژوهشگران همچنان به دنبال یافتن راهی برای ترمیم ریزش مو و آلوپسیا (‌طاسی نقطه ای سر، شرایطی است که در آن موی یک نقطه یا تمامی بدن ریخته و دیگر نمی‌روید) هستند.

پژوهش‌های اخیر در خصوص ترمیم فولیکول مو و آلوپسیا نشان داده‌اند که بازنگری در دیدگاه‌ها و رویکرد‌ها ضروری است.

به منظور یافتن رویکرد تازه‌ای در درمان ضایعات مو، دکتر نیلفروش زاده، دکتر زارع، دکتر زرین تاج، دکتر مظفری و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پژوهشگاه رنگ، دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشگاه رویان به مرور و جمع بندی پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه پرداختند.

یافته‌های این گروه که به صورت یک مقاله مروری در مجله Nanomedicine: Nanotechnology, Biology & Medicine به چاپ رسیده است، نشان داد، برای غلبه بر مشکلات موجود در این حوزه، استفاده از روش‌های نوینی چون سلول‌های بنیادی پرتوان و نانو‌فناوری، راه‌گشا خواهد بود.

نانو فناوری می تواند روش‌های جدید در باز برنامه‌ریزی سلول‌ها (Reprograming) و کنترل تمایز سلول‌های پرتوان ایجاد کند. بی‌تردید استفاده از این روش‌ها نیازمند پیشرفت در تکنولوژی و پاسخ به سوالات متعددی است که همچنان در این حوزه مطرح هستند.

در مقاله مروری منتشر شده، پژوهشگران مذکور به شرح مشکلاتی که باید بر آنان غلبه شود، امیدها و محدودیت‌های علمی که در طراحی کنام سلول‌های بنیادی برای بازسازی فولیکول‌های مو وجود دارد، پرداخته اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

بیست و چهارمین دوره کنگره های دوگانه رویان، شهریورماه برگزار می شود

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان خبر داد: آغاز مجدد طرح تزریق سلول های بنیادی بند ناف به کودکان مبتلا به فلج مغزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها