جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

گردهمایی برنامه ملی ثبت بیماران ارثی شبکیه چشم برگزار می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42897
دوشنبه، ۲۴ دی، ۱۳۹۷ | 11:10

گردهمایی برنامه ملی ثبت بیماران ارثی شبکیه چشم برگزار می‌شود

نخستین گردهمایی عمومی برنامه ملی ثبت بیماران مبتلا به تحلیل رفتگی‌های ارثی شبکیه چشم، ۲۷ دی ماه توسط مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، هدف از این برنامه که روز پنج شنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در تالار ایوان شمس برگزار می شود بررسی بهتر شرایط این بیماران در کشور و همچنین آشنایی با آخرین یافته‌های علمی در این رابطه است.

آشنایی با انواع مختلف تحلیل رفتگی‌های ارثی شبکیه چشم، اهمیت بررسی ژنتیک و ضرورت انجام آن در تشخیص و غربالگری بیماری‌های تحلیل رفتگی ارثی شبکیه چشم، معرفی روش‌های احتمالی برای انواع مختلف این بیماری، معرفی انواع مختلف ابزارهای کمک بینایی و بررسی مشکلات اقتصادی – اجتماعی بیماران در جامعه از جمله محورهای گردهمایی است.

این برنامه عمومی در راستای برنامه ملی ثبت بیماران مبتلا به تحلیل رفتگی‌های ارثی شبکیه برگزار می‌شود که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۴ مسوولیت راه اندازی و پیاده سازی آن را به مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محول کرده است.

بیماری‌های تحلیل رفتگی شبکیه از بیماری های ژنتیکی است که با الگوهای وراثتی مختلف قابلیت توارث داشته و به دلیل عدم آگاهی بیماران و رشد افزاینده ازدواج‌های خویشاوندی خصوصا در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده سبب شده تا افراد دیگری نیز به این بیماری دچار شوند.

در اغلب موارد مبتلایان این بیماری پیش رونده ابتدا دارای دید قابل قبولی هستند، اما با گذشت زمان رفته رفته دید خود را از دست داده و اغلب دچار افسردگی شده و خانه نشین می‌شوند.

تاکنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده و استفاده از ابزارهای کمک بینایی که هزینه نسبتا بالایی دارند بهترین اقدام برای مبتلایان است ولی مطالعات زیادی برای دستیابی به روش‌های نوین ژن درمانی در حال انجام است.

علاقمندان برای ثبت نام و شرکت در همایش برنامه ملی ثبت بیماران مبتلا به تحلیل رفتگی‌های ارثی شبکیه می‌توانند به نشانی الکترونیکی evand.com/events/84352  مراجعه کرده یا با شماره‌های ۰۹۳۵۲۴۴۹۲۶۸ و ۰۹۳۸۹۵۰۲۷۵۲تماس بگیرند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ژن درمانی موفق یک کودک مبتلا به سرطان خون در کشور

تاسیس دو مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

با تست ابداعی چشم پزشک ایرانی میسر شد: تشخیص افتادگی غده اشکی در افراد با پف پلک

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها