جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

معاون پژوهش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با انتقاد از تبصره ۲۱ لایحه بودجه: کارایی مراکز پژوهشی با بودجه کافی بالا می رود نه ادغام و انحلال!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42859
یکشنبه، ۱۶ دی، ۱۳۹۷ | 15:15

معاون پژوهش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با انتقاد از تبصره ۲۱ لایحه بودجه: کارایی مراکز پژوهشی با بودجه کافی بالا می رود نه ادغام و انحلال!

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با انتقاد از تبصره ۲۱ لایحه بودجه گفت: اتفاقی که متاسفانه در ارتباط با موسسات تحقیقاتی کشور شاهدیم این است که ابتدا با ندادن حداقل اعتبارات لازم به این موسسات، آنها را ضعیف می کنند و بعد با این ادعا که مراکز پژوهشی کارایی بالایی ندارند و ارزش مقالات آنها چندان بالا نیست خواستار تعطیلی آن ها می شوند!

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر رسول زارع که در نشست روسا و نمایندگان انجمن های علمی و موسسات تحقیقاتی بخش خصوصی برای چاره جویی در برابر تبصره ضدپژوهش لایحه بودجه ۹۸ سخن می گفت اظهار داشت: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد آموزشی و پژوهشی در کشور داریم که اغلب آنها حتی بسیاری از پژوهشگاه ها، دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری می گیرند که همه می دانیم کشور به این همه دانشگاه و مرکز تحقیقاتی احتیاج ندارد. این مساله شاید به رویکرد کمی گرایی مسوولان بر می گردد که همه جا چه تولید مقاله باشد چه تولید گندم همیشه کمیت را گزارش می کنند نه کیفیت را.

وی افزود: در کنار توسعه بی رویه مراکز آموزشی پژوهشی، شاهد بی توجهی به نوسازی و روزآمدسازی زیرساخت ها و تجهیزات مراکز قدیمی بودیم به طوری که امکانات و دستگاه های هر مرکز مربوط به زمان احداث آن است.

زارع با بیان این که رویکرد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کیفی سازی فعالیت ها و تا حد امکان کاستن از تعداد مراکز آموزشی پژوهشی بوده است، اظهار داشت: در این راستا در سال های گذشته ۳۴ واحد آموزشی سازمان در واحدهای پژوهشی ادغام شد. همچنین هفت موسسه مرتبط با باغبانی ذیل یک موسسه ادغام شدند که تاثیر زیادی در افزایش کارایی آنها داشت.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر این که ناکافی بودن بودجه موسسات پژوهشی تاثیر زیادی در افت کارایی آنها داشته است اظهار داشت: کل بودجه یک سال موسسه تحقیقات گیاه پزشکی تنها ۲۰ میلیارد تومان است که با این بودجه باید ضمن کنترل ۶۰۰ آفت و بیماری و علف هرز و به روزرسانی دستورالعمل های مربوطه، حقوق ۲۶۵ نفر کارکنان موسسه را هم پرداخت کند. این در حالی است که در دانشگاه های معتبر خارج گرنتی که به یک محقق خوب اختصاص می دهند کمتر از دو میلیون دلار نیست. پس این همه دستاورد و کارهای بزرگی که در این موسسه صورت می گیرد با خون دل بوده نه با ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومانی که به یک پایان نامه داده می شود یا ۱۰ میلیون تومانی که به یک طرح می دهند..

وی تصریح کرد: با سهم ۰٫۴ درصدی بخش تحقیقات از تولید ناخالص ملی همین دستاوردها و موفقیت هایی که با تلاش محققان کشور حاصل شده فوق العاده است. طبعا با این بودجه های اندک نمی توان انتظار مقالات سطح بالا داشت ولی به هر حال استاد دانشگاه و محقق باید کار علمی خود را با همین بودجه های اندک پیش ببرد و مجبور است حاصل تحقیقات خود را با مقاله ارائه دهد. در این شرایط این که عده ای شاخص های علم سنجی و کل مقالات و تولیدات علمی کشور را زیر سوال ببرند درست نیست بلکه مشکل باید از جای دیگر درست شود.

زارع در عین حال تصریح کرد: تردیدی نیست که تبصره ۲۱ به هر حال حذف خواهد شد ولی مهم این است که بتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نوآوری محققان دانشگاه تهران در تولید ترکیبات مغذی گیاه از پسماند معادن و ضایعات آلی

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

جایزه «صنعت هوشمند» آکادمی سلطنتی مهندسی سوئد به دانشجوی ایرانی رسید

افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات مصوب دانشگاه‌ها با دستور رئیس جمهور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها