سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

تولید نخستین موش مدل هموفیلی با فناوری کریسپر در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42732
یکشنبه، ۲ دی، ۱۳۹۷ | 11:57

تولید نخستین موش مدل هموفیلی با فناوری کریسپر در ایران

محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با استفاده از فناوری جدید کریسپر موفق به تولید نخستین موش مدل هموفیلی در ایران شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر علیرضا زمردی پور، رییس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی پژوهشگاه با اعلام این مطلب گفت: بسیاری از بیماری های انسان در موش قابل مدلسازی است. از جمله این بیماری ها هموفیلی است که هم در آزمون های داروهای فاکتور ۸ و هم توسعه روش های درمانی کاربرد خواهد داشت.

دکتر مهدی شمس آرا، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری هم خاطرنشان کرد: در این طرح از روش ویرایش ژنوم کریسپر استفاده شده بدین ترتیب که ابتدا ژن فاکتور ۸ موشی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و منطقه مناسب برای هدفگیری را انتخاب کردیم. در ادامه، RNA های راهنما سنتز و کلون شده و به پیش هسته جنین موش تزریق شدند، سپس جنین های دستورزی شده را به رحم موش های مادرخوانده منتقل کردیم و بعد از تولد نوزادان با آزمایش های ملکولی و آنالیزهای بیوشیمیایی غیرفعال شدن این ژن در موش های حاصل را تایید کرده است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

در همایش بین المللی بیوتکنولوژی اعلام شد: پیگیری تشکیل سازمان نظام مهندسی ژنتیک

مرکز توسعه بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری: محصولات تراریخته، ایران را از وابستگی به خارج می‌رهاند/ واردکنندگان محصولات کشاورزی، برنده اصلی جلوگیری از تولید ملی تراریخته ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها