پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران: کشاورزی ارگانیک پس از یک قرن، تنها یک درصد اراضی دنیا را به خود اختصاص داده است/

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42730
شنبه، ۱ دی، ۱۳۹۷ | 17:52

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران: کشاورزی ارگانیک پس از یک قرن، تنها یک درصد اراضی دنیا را به خود اختصاص داده است/

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: نهضت ارگانیک پس از ۱۰۰ سال تنها یک درصد اراضی کشاورزی دنیا را به خود اختصاص داده اما به فاصله تنها ۲۲ سال از تجاری سازی فناوری محصولات تراریخته ۱۷ درصد اراضی زراعی دنیا زیر کشت این محصولات است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بهزاد قره یاضی که در همایش «زیست‌فناوری در خدمت رفاه و تعالی کشور» در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی زنجان سخن می گفت با اشاره به اینکه مقوله زیست فناوری به رغم داشتن مزیت‌های بسیار، همواره مخالفانی نیز داشته است، اظهار کرد: مخالفان مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته بارها ادعا کرده اند که مهندسی ژنتیک برای سلامتی انسان مضر است!! ضمن اینکه نظرات نادرستی نیز همچون «هر کس تراریخته بخورد، دُم درمی‌آورد»، «تراریخته به سیستم ایمنی طحال آسیب می‌زند»، «مهندسی ژنتیک دخالت در کار خدا است»، «این محصولات نفعی ندارد و موجب ضرر و زیان اقتصادی و کاهش تنوع زیستی می‌شود»، «مصرف سموم علف‌کش در کاشت تراریخته افزایش یافته است»، «در کشور نظارتی بر واردات محصولات تراریخته وجود ندارد» و «کشورهای تولیدکننده خودشان مصرف نمی‌کنند و ما موش آزمایشگاهی این کشورها هستیم» دائما از سوی این افراد مطرح می شود.

وی با اشاره به ادعای بروز سونامی سرطان در کشور در سال های اخیر گفت: با نگاهی به  آمار متوجه می‌شویم که از سال ۱۳۶۹ تاکنون تعداد موارد مرگ ناشی از سرطان از ۲۴ هزار مورد به ۵۴ هزار مورد افزایش یافته است و در حدود دو برابر شده است. در کنار این امر، همچنین شاهد افزایش امید به زندگی پس از انقلاب هستیم در حالیکه این سن امید به زندگی در سال‌های انقلاب ۵۹ سال بود، در حال حاضر امید به زندگی در زنان به ۸۳ سال و در مردان به ۷۸ سال رسیده است. این در حالی است که ایرانی‌ها در امید به زندگی از آمریکایی‌ها پیشی گرفته‌اند و طبیعی است که نرخ ابتلا به سرطان با بالا رفتن سن افزایش یابد، ضمن اینکه قدرت تشخیص پزشکان نسبت به گذشته بیشتر شده است و سابق بر این، خیلی از سرطان‌ها تشخیص داده نمی‌شد. از این‌رو با توجه به افزایش جمعیت، می‌توان به صراحت گفت که نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش یافته است.

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران با ابراز تاسف از این که انجمن ارگانیک که جزو انجمن های علمی کشور نیست، جزوات کذبی نشر و بین نمایندگان مجلس توزیع کرده است، افزود: یکی از ادعاهای انجمن مذکور این است که طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۸، هم‌زمان با مصرف ذرت و سویای تراریخته در آمریکا، سرطان نیز در این کشور افزایش یافته است و نتیجه گرفته‌اند که بین این دو ارتباط  تنگاتنگی وجود دارد در حالیکه برای توجیه چنین ادعایی باید به چند نکته توجه داشت و آن هم این‌که آیا در اصل این داده‌ها صحیح است؟ آیا اصلا سرطان در آمریکا افزایش یافته است و آیا همبستگی به مفهوم علیت است؟

وی با اشاره به اینکه علمای آمار معتقدند که همبستگی به مفهوم علیت نیست، ادامه داد:  با توجه به اینکه طی همین دوره، بیماری‌های قلبی و عروقی در آمریکا ۲۸ درصد کاهش یافته است پس با استدلال انجمن ارگانیک می توان نتیجه گرفت که مصرف محصولات تراریخته موجب کاهش بیماری‌های قلبی عروقی شده است. از طرفی اساسا این انجمن داده‌ها را جعل کرده است چرا که آمار رسمی سرطان در آمریکا نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ ابتلا به همه انواع سرطان بین انواع مختلف قومیتهای نژادی آمریکایی‌کاهش یافته است. گویی این انجمن کشفیاتی را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده است که خود آمریکایی‌ها از آن محروم هستند!!

قره یاضی با اشاره به اینکه موسسه سرطان آمریکا که سایت دولتی و معتبر خود آمریکایی‌هاست، اذعان می‌کند که نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان، زنان و کودکان کاهش یافته است، اظهار کرد: از این‌رو می‌توان به صراحت اعلام کرد که با عده ای جاعل  روبه‌رو هستیم که می‌خواهند جلوی دست‌یابی به فناوری تولید داخلی محصولات تراریخته را بگیرند.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از روزنامه «صدای زنجان»، وی با اشاره به ادعاهای مجهولی که از سوی برخی خبرگزاری‌ها مطرح می شود اظهار کرد: برخی از خبرگزاری‌ها ادعا کرده اند که مصرف محصولات تراریخته منجر به آسیب به سیستم ایمنی، طحال، جگر، بیضه‌ها، نقص‌های مادرزادی و ایجاد تومورهای سرطانی می‌شود و یا مصرف‌کنندگان محصولات تراریخته «دم» در می‌آورند که هیچ یک از این ادعاها مبنای علمی ندارد و یا مرجع آنها افراد نامعتبری هستند که جامعه علمی آنها را نمی‌پذیرد.

قره‌یاضی با اشاره به اینکه متاسفانه عده‌ای در این میان نمادسازی‌های وحشت‌آفرین می‌کنند، ادامه داد: مخالفان محصولات تراریخته در کشور این طور تبلیغ می کنند که «دشمنان قصد دارد با استفاده از تغییرات بیولوژیکی، اعتقاد مسلمانان را هدف قرار دهد و افراد را غیر مذهبی کنند»! در حالی که بدیهی است که حتی با بهره‌گیری از روش‌های مهندسی ژنتیک هم نمی‌توان ایمان و تفکر افراد را دستخوش تغییرات کرد.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب نیز عده ای در زمینه انرژی هسته‌ای چنین ادعاهایی داشتند که موجب عقب افتادگی ما در این زمنیه شد، گفت: ابتدای انقلاب عده‌ای در روزنامه‌ها این‌طور می‌نوشتند که «نیروگاه هسته‌ای خیانت آشکار به مردم است، سرطان‌زا است و عقیمی می‌آورد.».همین موضوع باعث شد که چند قدم عقب‌نشینی کنیم و تلاش مشروع‌مان برای دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دچار خدشه شود. ضمن اینکه در خصوص این مساله باید با مظاهر فناوری‌هراسی‌ها مبارزه کنیم.

قره‌یاضی با اشاره به اینکه با برنج تراریخته می‌توان اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کرد، گفت: چین، در زمینه کشت این برنج پیشرو است این نوع برنج را برای تولید دارو می‌کارند و دارو های تولید شده را به ۱۸ کشور صادر می‌کنند. ضمن اینکه مدعی شده‌اند که با صادر کردن این برنج به ۱۸ کشور از یک هکتار، یک میلیون دلار برنج برداشت می‌کنند. در حالی که متاسفانه برنج‌کاران ما، چندین میلیون لیتر آب شیرین مصرف می‌کنند و سود چندانی عایدشان نمی‌شود.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران تاکید کرد: متاسفانه آن‌چه مخالفان تراریخته انجام می‌دهند، در قالب برنامه‌ریزی برای انحراف مسئولان و با هدف جلوگیری از تولید داخلی و استمرار واردات صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ادعاهایی که در خصوص تاثیر کشت تراریخته ها بر افزایش مصرف علف کش گلایفوسیت و اثرات منفی این علف کش مطرح می شود گفت: این ادعاها در حالی است که اثر گلایفوسیت بر محیط زیست کمتر از اثر علف‌کش‌هایی است که با آن‌ها جایگزین شده است و گزارش های فراوانی وجود دارد که ثابت می‌کند گلایفوسیت، تهدیدی برای سلامت انسان‌ها محسوب نمی‌شود.

قره یاضی افزود: سازمان بهداشت جهانی هم تایید کرده که تراریخته‌هایی که امروز در بازار بین‌المللی عرضه می‌شود، مراحل ارزیابی احتمال خطر را سپری کرده احتمال ندارد که دارای ریسکی برای سلامت انسان باشد.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت معتقدند که مهندسان ژنتیک و اصلاح‌گران نباتات، نشانه قدرت خداوند هستند، افزود: در این رابطه از ۱۴ مرجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری استفتائات صورت گرفته است که اگر بنا باشد ژنی از یک حیوان حرام‌گوشت به گیاه منتقل شود، خوردن آن چه حکمی دارد؟ هیچ‌کدام نگفته‌اند که این کار اشتباه است و در نظام خلقت، چیزی را نباید تغییر داد.

قره‌یاضی خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند که دنیا به سمت ارگانیک پیش می‌رود و چه دلیلی دارد که ما به سمت تراریخته در حرکت باشیم؟ بر اساس مقاله‌ای در سال ۱۹۹۷، بعد از ۱۰۰ سال نهضت ارگانیک، سطح زیر کشت ارگانیک فقط یک درصد از اراضی دنیا است اما ۲۲ سال از کشت تراریخته می‌گذرد و ۱۷ درصد از اراضی دنیا تحت کشت این محصولات قرار دارد.

در ادامه رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه هم اکنون امنیت غذایی، مهم‌ترین چالش جامعه‌هاست، اظهار کرد: امنیت غذایی بستر لازم برای تامین سایر امنیت‌ها از جمله امنیت اجتماعی و اقتصادی است.

حسین جعفری با اشاره به تعریف امنیت غذایی مبنی بر «دسترسی عموم مردم به مقادیر کافی از مواد غذایی، باکیفیت» ادامه داد: برای این کار با موانع و چالش‌هایی پیش رو هستیم که  عبارتنداز رشد جمعیت،گسترش شهرنشینی، تغییرات اقلیمی، پیر شدن جمعیت شاغل در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی نیز از جمله آتش‌سوزی، خشکی، طوفان و افزایش دمای کره زمین امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد،افزود: افزایش گازهای گلخانه‌ای، دی‌اکسید کربن، نابودی منابع پایه، افزایش سطح آب دریاها و جاری شدن سیل، از دست دادن منابع خاکی از جمله مواردی است که موجب بروز مشکلات بسیاری برای صنعت کشاورزی  و در پی آن تامین امنیت غذایی مردم شده است.

جعفری با اشاره به اینکه با پیر شدن جمعیت شاغل در بخش کشاورزی مواجه‌ایم، تصریح کرد: از هر ۱۰ نفر یک نفر در سال بر اثر خوردن غذای آلوده می‌میرد. با این چالش‌ها اگر به قدرت بشر ایمان نداشته باشیم، ساده‌ترین کار تسلیم شدن است ولی چاره کار، استفاده از فناوری‌های نوین است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اقداماتی که می‌توان در زمینه تامین امنیت غذایی جامعه انجام داد، افزود: کشت در محیط‌های کنترل شده، از جمله گلخانه‌ها و کارخانه‌های گیاهی،اقدامات زراعی مثل کشت گیاهان مقاوم به شوری و استرس‌های محیطی، تغییر در نوع کشت، استفاده از اینترنت اشیا که اجازه می‌دهد نهاده‌ها را در مناسب‌ترین زمان و مکان در دسترس گیاه قرار دهیم، توسعه سیستم آبیاری هوشمند، توسعه کسب و کارهای نوین در بخش کشاورزی، توسعه فناوری مواد غذایی و الیاف جایگزین، توسعه فناوری زیستی در کشاورزی است.

وی ادامه داد: اهداف فناوری زیستی مقابله با چالش‌های پیش روی تولید در بخش کشاورزی، بهره‌گیری بهینه و پایدار از منابع تولید و استفاده از ظرفیت مولکول‌های حیاتی برای ارتقای کیفیت حیات است. هیچ راهی نداریم جز اصلاح نباتات و اینکه از این ظرفیت بسیار مهم استفاده کنیم تا تنش‌ها را پشت سر بگذاریم.

جعفری  با اشاره به اینکه تامین امنیت غدایی بدون زیست‌فناوری امکان‌پدیر نیست،خاطرنشان کرد: در این میان خیلی از مردم نگران هستند که انتقال ژن تغییراتی در بلندمدت ایجاد می‌کند اما اگر بتوانیم به استفاده از ژن‌های گیاهی روی بیاوریم، این دغدغه در خیلی از مردم رفع می‌شود.

در ادامه، حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که سازمان محیط‌ زیست دنبال می‌کند، حفظ ذخایر ژنتیکی است که خیلی به درد اصلاح نباتات می‌خورد.

وی ادامه داد: حفظ ذخایر در قالب حفظ اکوسیستم طبیعی، حفظ گونه‌ها و حفظ ژن‌ها صورت می‌گیرد و با به هم خوردن تعادل طبیعت در ایران، همه اهداف به هم خورده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی به بار آورده است.

آبسالان با بیان اینکه بسیاری از گونه‌ها در معرض انقراص قرار دارند، افزود: بسیاری از گونه های گیاهی کشور دیگر وجود ندارند و نابود شده اند بدون اینکه از ژن‌های این گونه‌ها بهره گرفته باشیم و این امر خود تهدیدی جدی  برای کشور است چرا که کشوری که ذخایر ژنتیکی خود را از دست بدهد روزی وابسته سایر کشورها خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما مبتنی بر علم و آمایش سرزمین عمل نکرده ایم، افزود: آمایش سرزمین می‌گوید هر سرزمینی برای یک منظور خاص ساخته شده است اما متاسفانه در این زمینه درست عمل نکرده ایم و هر جا توانستیم گندم کاشتیم و دامداری وآبزی‌‌پروری کردیم و در نهایت این امر منجر شد تا محیط‌زیست کشور از بین  برود و شاهد  این باشیم که سیل و گرد و غبار همه جا را فرا بگیرد و اقتصاد روستاها از دست برود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها