جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

شیر سوسک، ابرغذای انسان آینده!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4273
سه شنبه، ۵ مرداد، ۱۳۹۵ | 11:36

شیر سوسک، ابرغذای انسان آینده!

تیمی بین المللی از دانشمندان در حال توالی یابی یک کریستال پروتئین موجود در  قسمت میانی مجرای هاضمه سوسک حمام هستند که به عقیده آنها می تواند ابرغذایی برای نسل آینده باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران،تحقیقات نشان می دهد شیر گونه ای سوسک حمام (Diploptera punctate) تا چهار برابر مغذی تر از شیر گاو است

با این که بیشتر سوسکهای حمام در واقع شیری از خود تولید نمی کنند اما این خاص به دلیل آنکه تنها گونه زنده زا در میان سوسک‌های حمام محسوب می شود نوعی شیر حاوی کریستالهای پروتئینی برای تغذیه بچه سوسکهایش تولید می کند.

این واقعیت که یک حشره بتواند شیر تولید کند برای دانشمندان حیرت انگیز است اما نکته مهمتر این است که هر یک از کریستالهای پروتئینی شیر این سوسک بیش از سه برابر کریستالهای شیر بوفالو انرژی زاست.

دانشمندان با علم به این موضوع که امکان شیردوشی از سوسکها منطقی به نظر نمی رسد بر آن شدند تا ژنهای مسؤل تولید کریستالهای پروتئین شیر این نوع سوسک را توالی سازی کنند تا امکان تولید آن در محیط آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دهند.

سانچاری بنرجی از اعضای تیم در گفت‌و‌گو با تایمز هند می گوید: کریستالهای موجود در شیر سوسک غذایی کامل محسوب می شود که حاوی پروتئین، چربی و قند است. اگر به توالی سازی آنها با دقت توجه کنید متوجه اسید آمینه های حیاتی می شوید.

یافته های این تحقیقات در نشریه اتحادیه بین المللی بلورنگاری ( IUCrJ) منتشر شده است.

مطالب مرتبط

تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر با کمک فناوری‌نانو

کاهش هزینه و پاستوریزاسیون بهینه شیر خام با سامانه نانویی محققان ایرانی

تولید شیر پروبیوتیک توسط پژوهشگران کشور

تلاش محقق ایرانی برای تشخیص سرطان پستان با آزمایش شیر/ جایگزین ماموگرافی در زنان جوان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها