شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

اعلام موافقت وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست با کشت انبوه پنبه تراریخته/ صرفه جویی ۳۰ تا ۵۰ درصدی در مصرف آب با کشت رقم تراریخته

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42612
دوشنبه، ۱۲ آذر، ۱۳۹۷ | 16:01

اعلام موافقت وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست با کشت انبوه پنبه تراریخته/ صرفه جویی ۳۰ تا ۵۰ درصدی در مصرف آب با کشت رقم تراریخته

رییس انجمن ایمنی زیستی با ابراز امیدواری نسبت به اخذ مجوز کشت انبوه پنبه تراریخته برای سال زراعی آینده گفت: وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست موافقت خود را با کشت انبوه پنبه تراریخته اعلام کرده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی در گفت وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشت انبوه پنبه تراریخته منوط به صدور مجوز براساس قانون ایمنی زیستی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است افزود: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به جریان‌سازی‌های فناوری هراسانه مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته از سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت نیز خواسته بود تا نتیجه نظر بررسی‌های خود را اعلام کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هم سازمان حفاظت از محیط زیست و هم وزارت بهداشت پس از نزدیک به دو سال بررسی نظر موافق خود را با تولید انبوه این محصول اعلام کرده‌اند، امیدواری برای اخذ مجوز کشت انبوه این محصول برای سال زراعی آینده افزایش یافته است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: پنبه تراریخته‌ای که هم‌اکنون مراحل طولانی اخذ مجوز را طی می‌کند، رخداد ویژه‌ای است که در ده‌ها کشور جهان از جمله اتحادیه اروپایی مجوز کاشت و مصرف انسانی از جمله استفاده از روغن پنبه‌دانه برای خوراک انسان را دارد.

وی افزود: بر اساس آزمایشات میدانی سه سال گذشته، این نوع پنبه قادر است در فقیرترین اراضی شور و حتی با پساب بهترین عملکرد را داشته باشد و رکورد این محصول در گرمسار هشت تن در هکتار بوده و در حال حاضر میانگین تولید پنبه کشور دو هزار و ۴۰۰ کیلو در هکتار است. بنابراین با کشت این نوع پنبه صرفه جویی در مصرف آب شیرین معادل ۳۰ تا ۵۰ درصد قابل پیش‌بینی است.

وی اظهار کرد: ویژگی دیگر این نوع پنبه تراریخته بی نیازی از مصرف سموم شیمیایی برای کنترل آفت کرم قوزه است و هم‌اکنون بین سه تا ۱۴ مرتبه سمپاشی با استفاده از سموم شیمیایی خطرناک برای کنترل این آفت صورت می گیرد.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: البته پنبه دارای آفت ثانویه‌ای به نام سنک هم هست و در صورت طغیان به یک بار سمپاشی در اوایل فصل نیاز دارد که سمی به مراتب ضعیف‌تر از سموم مورد استفاده برای کنترل کرم قوزه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

زنده یاد دکتر قره یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران معرفی شد

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری: محصولات تراریخته، ایران را از وابستگی به خارج می‌رهاند/ واردکنندگان محصولات کشاورزی، برنده اصلی جلوگیری از تولید ملی تراریخته ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها