پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

بررسی روش‌های تخمین عمر مفید تجهیزات صنعتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42576
سه شنبه، ۶ آذر، ۱۳۹۷ | 15:06

بررسی روش‌های تخمین عمر مفید تجهیزات صنعتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

با توجه به وجود محدودیت‌هایی برای آگاهی از عمر تجهیزات صنعایع از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر چهارمین دوره آموزشی بررسی آمادگی برای سرویس تجهیزات صنعتی برگزار می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران در همه صنایع به منظور افزایش بهره وری و کاهش انواع خسارات، آگاهی از عمر باقیمانده تجهیزات امری ضروری است و این در حالی است که دستورالعمل‌ها و استانداردهای تعمیر و نگهداری برای شرایط بهره برداری خاصی تدوین نشده‌اند و بر پایه اطلاعات کلی نوشته شده‌اند. به این معنی که به منظور پیشگیری از وقوع حادثه تحت هر شرایطی، ضرایب اطمینان بسیار بالایی در استانداردها اعمال شده است و تعویض قطعات مطابق این استانداردها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
علاوه بر آن در بسیاری از مواقع استانداردها نظر قطعی ارائه نمی‌دهند. در نتیجه به کارگیری سیستم بازبینی و نگهداری برای تجهیزات متناسب با شرایط کاری و تاریخچه آن و بر اساس عمر باقیمانده واقعی آنها، نقش بسیار زیادی درکاهش هزینه‌ها و بهره برداری ایمن و بهینه دارد.
این امر بخصوص در ایران که تجهیزات موجود در صنایعی چون نفت و گاز و صنایع هوایی قدیمی و فرسوده هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است.
رفع نواقص و معایب جزئی قبل از نیاز به تعمیرات كلی، جلو گیری از افزایش اثرات عیوب و نواقص و توسعه آن در کل مجموعه، افزایش طول عمر تجهیزات و در نتیجه صرفه جویی در خرید تجهیزات جدید، جلوگیری از توقف تولید و زیان‌های ناشی از وقفه در كار و افزایش راندمان و بازده کاری ،متخصصین قسمت نصب و تعمیرات از جمله مزایای آگاهی از عمر باقیمانده تجهیزات است.

بر این اساس از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر چهارمین دوره آموزشی یکپارچگی سازه‌ای، تخمین عمر و بررسی آمادگی برای سرویس تجهیزات برگزار می‌شود. این دوره با عنوان “تحلیل آسیب در سازه‌ها، بررسی صلاحیت تجهیزات” از ۲۶ تا ۲۸ آذرماه جاری برگزار می‌شود.

در این دوره فشرده در زمینه انواع تست‌های لازم برای پایش وضعیت تجهیزات (Health Monitoring)، روش‌های تحلیل شکست و انواع آسیب در سازه‌ها (Failure and Damage Analysis)، تکنیک‌های بررسی صلاحیت تجهیزات برای ادامه کار و سرویس دهی (Fitness For Service, FFS) و معرفی روش‌ها و نرم افزارهای تخمین عمر باقیمانده (Life Time Assessment) سازه‌ها و تجهیزات سالم و یا دارای عیب و ترک بحث و تبادل نظر می‌شود.

در این دوره آموزشی مدیران، مهندسان، پژوهشگران و هر فردی که به نوعی درگیر موضوعات طراحی، ساخت، تست و نگهداری تجهیزات و سازه‌ها، و به ویژه بهینه سازی عملکرد سازه‌های در صنایع گوناگون نظیر هوافضا، پترو شیمی، نفت و گاز و برق هستند، می‌تواند از این دوره بهره‌مند شوند.

گفتنی است، دکتر فریدون علی آبادی، استاد سازه های هوایی و رئیس دانشکده هوانوردی امپریال کالج لندن و کارمان نیک بین، استاد دانشکده مکانیک و دارای کرسی انجمن سطلنتی یکپارچگی سازه امپریال کالج لندن در این دوره آموزشی حضور دارند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی http://sic.aut.ac.ir// مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها