- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: افزایش اثربخشی تركيب ضدسرطان معده با ناقل های نانویی

محققان دانشگاه تربیت مدرس طی پژوهشی تاثير پودوفيلوتوكسين همراه با ناقل نانوذرات ليپيدي ليپوفكتامين را بر رده سلول هاي سرطان معده K562 ,AGS بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران شيمي درماني يكي از اصلي ترين روش هاي درمان سرطان است. طي چندين سال اخير داروهاي طبيعي و مصنوعي زيادي براي درمان سرطان با اثرات و بازدهي هاي مختلف استفاده شده است. پودوفيلوتوكسين (podophyllutoxin)، تركيب غير الكلي سمي و جزو خانواده ليگنان‌هاست كه در برخي از گياهان توليد مي شود و به دلیل دارا بودن خواص سلول كشي (cytotoxicity)، ضد ويروسي و ضد سرطاني، چندين سال است كه مورد توجه قرار گرفته است.

با اين حال، به دليل اثرات جانبي ناشي از غير اختصاصي بودن سميت سلولي و نامحلول بودن در آب،  تاكنون استفاده از آن بازدهي قابل توجهي نداشته است. اين عیب استفاده از اين تركيب در درمان كلينيكي سرطان را محدود كرده است. از اين رو تلاش زيادي صورت گرفته است تا با استفاده از ناقل هاي ليپيدي پربازده بتوانند چنين تركيباتي را بطور اختصاصي و موثر وارد سلول ها كنند. براي اين منظور با استفاده از روش هاي شيميايي، آنالوگ ها و مشتقات سنتزي زيادي از اين ماده ساخته شده است كه اثرات بهتري نسبت به پودوفيلوتوكسين دارند.

با اين حال براي بررسي اثر اين تركيب بر روي رده هاي سلولي ديگر، ميتوان از ناقل هاي ديگري كه تاكنون براي اين تركيب مورد استفاده قرار نگرفته است استفاده كرد. يكي از اين ناقل ها كه معمولا براي تحويل تركيبات دارويي وDNA و پروتيين به سلول ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ليپوفكتامين (lipofectamine) بوده، كه در مطالعات زيادي بازدهي خوبي نشان داده است. پس ميتوان در مطالعه اي ديگر براي تحويل پودوفيلوتوكسين به سلول ها، از اين ناقل استفاده كرد و بازدهي اين تركيب بر روي سلولهاي مخلتف را با استفاده از اين ناقل سنجيد.

از این رو با حمایت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی طرحی در این زمینه با عنوان ” بررسي تاثير پودوفيلوتوكسين بر روي رده سلولهاي سرطان معده K562 ,AGS با استفاده از نانو ذرات ليپيدي ليپوفكتامين” توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

هدف اصلي اين طرح مطالعه اثر پودوفيلوتوكسين بر روي رده‌ سلولي سرطاني معده , K562 ,AGSبا استفاده از ناقل ليپوفكتامين است. همچنین بررسي بازدهي ليپوفكتامين در تحويل پودوفيلوتوكسين به سلولها و بررسي بيان ژنهاي مرتبط با آپوپتوز و بهينه كردن استفاده از پودوفيلوتوكسين به عنوان تركيب ضد سرطان نیز در این پژوهش انجام شد.

انتهای پیام