شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تعریف پایه کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول تغییر کرد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42417
شنبه، ۲۶ آبان، ۱۳۹۷ | 11:54

تعریف پایه کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول تغییر کرد!

با مصوبه کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس‌ها، چهار کمیت اندازه گیری پایه (کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول) از سال آینده با تعریفی جدید اعمال خواهند شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، اگرچه این تغییرات در زندگی روزمره ما تاثیری نخواهد داشت، اما به دانشمندان کمک خواهد کرد تا اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری داشته باشند.

شرکت کنندگان در کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس‌ها (General Conference on Weights and Measures) که در ورسای فرانسه برگزار شد به اعمال تعاریف جدیدی برای چهار کمیت اندازه گیری رای دادند که به عقیده آنها دقیق‌تر هستند.

طبق تعریف جدید کیلوگرم توسط “ثابت پلانک” تعریف می‌شود.

ثابت پلانک. یک ثابت طبیعی در فیزیک است که بیان کننده اندازه کوچکترین واحد انتقال انرژی و از مفاهیم اساسی در مکانیک کوانتومی است. این ثابت به اسم ماکس پلانک فیزیک‌دان آلمانی نامیده شده است که در سال ۱۹۰۰ میلادی آن را کشف کرد. این ثابت در فیزیک با h نشان داده می‌شود.

تعاریف جدید آمپر، کلوین و مول هم به ترتیب با “ثابت بولتزمن” و “ثابت آووگادرو” گره خورده‌اند.

ثابت بولتزمن  یا  kBکه به افتخار لودویگ بولتزمن نام‌گذاری شده است ، یک ثابت فیزیکی است که انرژی جنبشی(کینتیکی) ذرات گاز ایده‌آل را به دمای گاز ایده‌آل مرتبط می‌کند. ثابت بولتزمن از تقسیم ثابت جهانی گازها (R) بر عدد آووگادرو (NA) به دست می‌آید.

عدد آووگادرو  یاثابت آووگادرو، به اسم شیمی‌دان ایتالیایی آمادئو آووگادرو، بر طبق تعریف به تعداد اتم‌های ۱۲ گرم کربن، با ایزوتوپ ۱۲ گفته می‌شود. این مقدار مساوی است با تعداد اتم‌ها یا مولکول‌ها در یک مقدار ماده که یک مول از آن ماده را تشکیل می‌دهند.

تعاریف جدید از تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۹ اعمال خواهند شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

وزنه «کیلوگرم» ایران بعد از ۴۳ سال کالیبره شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها