پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

تجلیل از استاد ثبوتی در شب جایزه ترویج علم/ کاشت نهال در بزرگداشت برندگان جایزه ترویج علم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42387
جمعه، ۲۵ آبان، ۱۳۹۷ | 21:38

تجلیل از استاد ثبوتی در شب جایزه ترویج علم/ کاشت نهال در بزرگداشت برندگان جایزه ترویج علم

مراسم نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران و نکوداشت دکتر یوسف ثبوتی از استادان پیشکسوت نجوم و فیزیک کشور به همت انجمن ترویج علم ایران در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که با رونمایی از  کتاب «نسبیت؛ خاص و عام» استاد ثبوتی و گرامیداشت یاد مرحوم دکتر «محمدامین قانعی راد» و تقدیر از فعالیت‌ها و تلاش‌های ارزنده مدنی و ترویجی وی برگزار شد، هیات داوران نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران به دلیل فعالیت و تلاش بی‌وقفه، مسوولانه، هدفمند و همه‌ جانبه در حوزه های دانشگاهی و عمومی در راستای «توسعه و ترویج علم ارتباطات» و همچنین تعهد به تداوم کار ترویجی، علمی و پژوهشی در تولید ایده‌ها، مفاهیم و اطلاعات علمی و انجام پژوهش‌های تجربی و نظری، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «هادی خانیکی» تقدیم کرد.

همچنین هیات‌ داوران به ‌منظور قدردانی از سال‌ها تدریس، پژوهش و تلاش در حوزه‌های دانشگاهی و عمومی در راستای ترویج علم، علم‌سنجی و بیان روشن مفاهیم این حوزه برای عموم دانش‌پژوهان، ترویج و فرهنگ‌سازی نشر صحیح علمی، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «علی اکبر صبوری» اهدا کرد.

هیات ‌داوران به دلیل فعالیت های گسترده و پیگیر در انتشار کتاب‌های دانشگاهی، عمومی و ترویجی با هدف معرفی علم به عموم مردم و تلاش‌های مسوولانه در راه پژوهش و تحقیق درباره تاریخ علم و مبارزه با شبه‌علم، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «محمدرضا توکلی صابری» تقدیم کرد.

هیات ‌داوران به‌ منظور قدردانی از تلاش مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه پژوهش و آموزش ادبیات کودکان در راستای علاقه‌مند کردن کودکان به علم و گسترش ترویج خواندن، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را که به نام مروج بزرگ ادبیات کودک «توران میرهادی» مزین است به خانم «ثریا قزل ایاغ» تقدیم کرد.

هیات‌ داوران، ضمن تقدیر از موسسه همشهری برای انتشار مستمر مجله دانستنیها، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به سیاست‌گذاران و نویسندگان تحریریه این مجله که قریب ۹ سال از کوشش خلاقانه برای پاسخ دادن به عطش جامعه و گسترش مفاهیم علمی و آگاهی از دستاوردهای فناوری بر پایه روزنامه‌‌نگاری علمی فروگذار نکردند، تقدیم و ابراز امیدواری کرد که تحریریه جدید دانستنیها نیز همچنان با موفقیت به انتشار با کیفیت این مجله اثرگذار ادامه دهد.

هیات ‌داوران به دلیل تلاش‌های نوآورانه و مداوم در رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌های ارتباط‌جمعی برای ایجاد و رشد آگاهی علمی جامعه در قالب نویسندگی، فیلم‌سازی و برنامه‌سازی علمی و ارائه الگویی متفاوت برای «نقش هنر در ترویج علم» جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به «حافظ آهی» تقدیم کرد.

هیات ‌داوران به دلیل کوشش چشمگیر در راستای عمومی‌سازی دانش از طریق برقراری ارتباط نزدیک با بطن جامعه، توجه خاص به تنوع زیستی و طبیعت به‌ صورت کاملا عملی و تجربی با تکیه بر بازی‌ها و جاذبه‌های علمی در قالب احداث و بازپیرایی موزه‌ها، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به دکتر «پوریا واعظ نیا» تقدیم کرد.

هیات ‌داوران به دلیل انجام فعالیت‌های ترویجی، علمی و آموزشی در دو بخش کتابخانه و موزه و همچنین به‌ منظور تقدیر از قابلیت و ظرفیت شگرف فرهنگ وقف در مسیر پیشرفت علم و آگاهی، جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷ را به موزه ملک تقدیم کرد.

اهدای جایزه بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) هم بخشی دیگر این مراسم بود که هیات‌ داوران به دلیل سال‌ها خدمت صادقانه در حوزه عشایر خراسان جنوبی و تلاش برای اعتلای علم و اندیشه میان دانش‌آموزان این مناطق، جایزه بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال ۱۳۹۷ را به «علی مرادی» تقدیم کرد.

همچنین هیات‌ داوران به دلیل کوشش‌های پیگیر و تداوم فعالیت داوطلبانه در راه آموزش دانش‌آموزان عشایر ایران، جایزۀ بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال ۱۳۹۷ را به «امراله یوسفی» اهدا کرد.

دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران در این مراسم که شامگاه پنج شنبه برگزار شد با تقدیر از تلاش‌های دکتر یوسف ثبوتی در عرصه ترویج علم، دکتر ثبوتی را نکته نادر در عالم علم توصیف و تاکید کرد: فعالیت‌های ایشان در دانشگاه شیراز سرآغاز تحول در نظام آموزش عالی بود.

رئیس انجمن ترویج علم ایران بنیان گذاشتن مقطع دکتری فیزیک، تأسیس مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پایه زنجان و همکاری در ایجاد سیستم ترمی-واحدی در دانشگاه‌ها را از جمله دستاوردهای دکتر ثبوتی برشمرد و افزود: جامعه ما دیگر به شعار و موعظه نیاز ندارد و برای ورود به عرصه عمل نیز هیچ امری موثرتر از برنامه‌ریزی نیست.

قدیمی تأسیس کرسی ترویج علم یونسکو را نیز به فال نیک گرفت و یادآور شد: تلاش‌های مرحوم قانعی راد نیز در این عرصه انکارنشدنی بوده و امیدواریم راه او از سوی شاگردان متواضع ایشان ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه قرار است در بوستان گفت و گو نهال‌هایی به اسم برندگان جایزه ترویج علم کاشته شود، اظهار کرد: به محض آماده شدن مقدمات این اقدام برنامه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد.

دکتر نصیری قیداری، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم ضمن قرائت چند جمله از کتابی که از سوی فرهنگستان علوم در رسای این استاد به چاپ رسیده است، برخی خصلت‌های ایشان را تواضع و فروتنی، علاقه و اشتیاق به جوانان و امیدآفرینی برشمرد و خاطرنشان کرد: ایشان در کنار خصال ارزشمند به عنوان یک مدیر موفق نیز ایفای نقش کرده است.

دکتر یاسمن فرزان، عضو هیات علمی پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در این مراسم خدمات دکتر ثبوتی را دارای ابعاد گسترده دانست و با اشاره به کتاب ایشان “نسبیت؛ خاص و عام”، گفت: این کتاب دارای خاصیت اختصار بوده و به مهم‌ترین مفاهیم نسبیت پرداخته است.
وی همچنین این کتاب را دارای نسبت درست بین فرمالیسم و مفاهیم توصیف کرد.

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) در ایران نیز با اشاره به حمایت دکتر مصطفی معین از ایجاد موزه تاریخ علم و فناوری، هدف این موزه را رفع نیاز مخاطب کودک و نوجوان به دانستن میراث علمی کشور دانست و تاکید کرد: موزه‌ای بودن اثر تفکری است که پشت خلق اثر وجود دارد و در موزه از تاریخ اندیشه انسان حفاظت می‌شود.

وی نگاه موزه‌ای را به معنی ارزشمندی آینده دانست و خاطرنشان کرد: افرادی همچون دکتر ثبوتی می‌توانند به عنوان الگو به فرزندان ما معرفی شوند و چنان‌چه از سوی ایشان نیز مطرح شد، عالم کسی است که بتواند دانش را به زبان ساده و به کودکان و نوجوانان انتقال دهد. رئیس ایکوم ایران جدا شدن جامعه از مخاطب و ایزوله شدن دانشمندان را موجب صدمه به جامعه دانست و افزود: شخصیت‌هایی همچون دکتر ثبوتی، افراد موزه‌ای هستند که باید در موزه تاریخ علم و فرآیند آموزش به عنوان الگو معرفی شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

آیین پاسداشت مروجان علم با کاشت درخت به نام برندگان ادوار جایزه ترویج علم برگزار شد

برگزیدگان بیست و سومین دوره جایزه ترویج علم ایران معرفی و تقدیر شدند

تقدیر از ایده های دانش آموزی در رویداد دخترانه «روز جهانی زنان در ریاضیات»

همراه با اعطای بیستمین جایزه ترویج علم ایران برگزار می شود: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها