- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

محققان تبریز موفق به ساخت نخستین دستگاه آزمایش فشار سه محوری بتن شدند

اولین مجموعه آزمایشگاهی آزمایش سه محوری بتن در ایران توسط پژوهشگران دانشکده عمران دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر کامبیز کوهستانی رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه از چند سال گذشته یکی از موضوعات مهمی که در آموزش‌عالی کشور و علی‌الخصوص دانشگاه تبریز پیگیری می‌شود کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی است، گفت: بر اساس مطالعات قبلی پژوهشگران دانشکده بر روی بتن‌های الیافی جدید با الیاف بازیافتی از تایر و با علم به اینکه در اغلب عناصر و سازه‌های طراحی و ساخته شده با بتن مسلح و تحلیل‌های عددی، بتن تحت تنش چندمحوری (دو محوری یا سه محوری) قرار می‌گیرد، برنامه مطالعات گسترده‎تری تدوین شد.
وی افزود: در این راستا و برای اولین بار در ایران تیمی متشکل از غلامرضا باغبان گل پسند و ابراهیم اشرفی دانشجویان دکترای مهندسی سازه، به راهنمائی دکتر مسعود فرزام و مشاوره دکتر سیامک سلیمانی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز، موفق به طراحی و ساخت دستگاه آزمایش فشار سه محوری بتن شدند.
دکتر کوهستانی با تاکید بر اینکه کلیه مراحل طراحی و ساخت دستگاه و انجام آزمایشات توسط تیم تحقیقاتی مذکور انجام گرفته است، اضافه کرد: مجموعه ساخته شده شامل سه جک سرو هیدرولیک دینامیکی است که قابلیت اعمال بارهای فشاری و کششی بر اساس پروتکل تعریفی و همچنین قابلیت اندازه‌گیری تغییر شکل‌های نمونه تحت نیروهای وارده با دقت ۵ میکرون را دارد.
وی خاطر نشان کرد: این دستگاه علاوه بر انجام آزمایشات دو محوری، قادر به انجام آزمایشات سه محوری واقعی (True Triaxial Test) می‌باشد.
دکتر کوهستانی با اشاره به اینکه این مجموعه به صورت مدار بسته و دیجیتال کنترل شده و تمامی اطلاعات سامانه شامل تغییر شکل نمونه و نیروی وارده به آن ذخیره می‌شود، تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی آزمایش‌های بتن تحت تنش سه محوری واقعی، این نوع آزمایش تنها در دانشگاه‌های معدودی از دنیا انجام گرفته است.
گفتنی است پیشتر مطالعاتی بر روی “بتن‌های الیافی جدید با الیاف بازیافتی از تایر” توسط دکتر مسعود فرزام، عضو هیئت علمی و اشکان مختارزاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه دانشگاه تبریز انجام گرفته که منجر به ثبت اختراع تحت عنوان «بتن‌های الیافی مسلح شده با کابل‌های درشت و الیاف ریز فلزی بازیافتی به دست آمده از تایر» به شماره ۹۰۴۱۴ و طبقه‌بندی بین‌المللی E04C و به مالکیت دانشگاه تبریز شده بود.
انتهای پیام