پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ارائه یک مدل عددی اثبات شده برای شبیه سازی «جداشدگی الیاف بتن در مناطق زلزله خیز»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42272
شنبه، ۱۹ آبان، ۱۳۹۷ | 14:52

ارائه یک مدل عددی اثبات شده برای شبیه سازی «جداشدگی الیاف بتن در مناطق زلزله خیز»

در تازه ترین پژوهش دکتر مجتبی لزگی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری یک مدل عددی ۳D جهت شبیه سازی پدیده جداشدگی الیاف FRP از سطح تیرهای بتن ارائه شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر لزگی در شرح این پروژه تحقیقاتی گفت: کامپوزیت های پلیمری ساخته شده از الیاف FRP کاربردهای متفاوتی در صنعت ساخت و ساز دارند و بیشترین کاربرد الیاف FRP تقویت و مقاوم سازی سازه های بتنی و بنایی در مناطق زلزله خیز است.
وی افزود: الیاف FRP با قرار گرفتن و نصب بر روی سطوح بتنی از قبیل دالها، تیرها، ستون ها، دیوارهای بتنی و فونداسیون بتنی میتوانند باعث افزایش مقاومت و شکل پذیری سازه های بتنی شوند.
علاوه بر این، از الیاف FRP میتوان در مقاوم سازی زیرساختهای مهندسی از قبیل پل های جاده ای و ریلی، مخازن آب و مواد شیمیایی، سیلوها و برج های خنک کننده نیز استفاده کرد.
بهسازی سازه های بتنی با استفاده از الیاف FRP مستلزم وجود مدل های ریاضی و عددی مناسب جهت پیش بینی پاسخ لرزه ای این قبیل سازه هاست. مدل سازی عددی سازه های تقویت شده با FRP با چالش هایی مواجه است و یکی از این مشکلات، چگونگی شبیه سازی پدیده جداشدگی الیاف FRP از سطح بتن است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون مدل عددی استانداردی که دارای دقت کافی باشد، جهت شبیه سازی پدیده لغزش بتن- FRP ارائه نشده است، ادامه داد: در این مقاله یک مدل اجزا محدود ۳D جهت مدل سازی این پدیده پیشنهاد شده است.
صحت مدل اندرکنشی پیشنهاد شده از طریق مقایسه های عددی و آزمایشگاهی اثبات شده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد: امکان سنجی و طراحی سیستم تصفیه پساب پالایشگاهی به کمک بازیافت حرارت

غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوبی خزر بررسی شد

ساخت میز ارتعاشی با ظرفیت بالا در دانشگاه حکیم سبزواری

بومی سازی تولید هیدوژن از انرژی های نو و ذخیره آن در خطوط انتقال گاز طبیعی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها