- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مهمترین عوارض پیوند سلول های بنیادی

رئیس نخستین سمپوزیوم بیماری پیوند علیه میزبان گفت: سلول‌های بنیادی و علوم مربوطه یکی از حیطه‌های امیدبخش برای درمان بیماری‌هایی است که درمان آنها تاکنون مقدور نبوده است.

به گزارش دیده بان علم ایران عباس حاجی فتحعلی، رئیس نخستین سمپوزیوم بیماری پیوند علیه میزبان که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی برگزار می‌شود گفت: رشد و توسعه علوم نوین و اهمیت به تولید علم علاوه بر خلق ثروت و عزت در جامعه بین‌المللی، همواره در درمان بیماری‌ها و مشکلات بیماران نقش بسزایی داشته است.
وی بیان کرد: تولید محصولات دانش‌بنیان و دستیابی به روش‌های جدید و کارآمد در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها همواره جزو آرمان‌ها و اهداف مهم هر کشور روبه‌پیشرفتی بوده است. سلول‌های بنیادی و علوم مربوطه یکی از حیطه‌های امیدبخش برای درمان بیماری‌هایی است که درمان آنها تاکنون مقدور نبوده است.
حاجی فتحعلی ادامه داد: نمونه‌ای از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر در این زمینه، استفاده از پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مغز استخوان برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های خونی است که سالیانه نجات‌بخش جان هزاران بیمار، بالاخص کودکان و آینده‌سازان عزیز این مرزوبوم است.
وی با اشاره به این‌که پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مانند سایر درمان‌های پزشکی دارای برخی عوارض بوده که مهم‌ترین آنها بیماری پیوند علیه میزبان است، گفت: دانشمندان و پژوهشگران جوان ایران با سرعت و اشتیاق روزافزون و شانه‌به‌شانه اندیشمندان سراسر جهان در تکاپوی پاسخ به سؤالات و دلایل ایجاد این عوارض و کاهش آنها به حداقل میزان ممکن هستند که تاکنون پژوهشگران کشور عزیزمان گام‌های بسیار ارزشمندی را در این ورطه برداشته و کام تلخ بسیاری از بیماران درگیر با این عوارض را شیرین کرده‌اند.
وی افزود: با توجه به رشد سریع پژوهش‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بیماری پیوند علیه میزبان، نخستین سمپوزیوم بیماری پیوند علیه میزبان همزمان با سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با همکاری کشور فرانسه برگزار خواهد شد.
رئیس سمپوزیوم بیماری پیوند علیه میزبان سومین جشنواره سلول‌های بنیادی  اهداف و محورهای اصلی این سمپوزیوم را نگرش نو به پاتوفیزیولوژی و درجه‌بندی بیماری پیوند علیه میزبان حاد و مزمن، درمان‌های جدید و در حال توسعه برای بیماری پیوندعلیه میزبان حاد و مزمن، کارآزمایی‌های بالینی بیماری پیوند علیه میزبان، نقش منبع سلول و ترکیب بافت پیوندی در بروز بیماری پیوند علیه میزبان، سلول‌درمانی برای بیماری پیوند علیه میزبان، بیومارکرهای مرتبط با بیماری پیوند علیه میزبان حاد و مزمن، فتوفورزیس برای بیماری پیوند علیه میزبان و دست ورزی بافت پیوندی برای پیشگیری از بیماری پیوند علیه میزبان شمرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد این گردهمایی پژوهشگران جوان و علاقه مند با صاحبان اندیشه در این حیطه از سرتاسر جهان بتواند گامی موثر در راستای ارتقای دانش فنی پیشگیری و درمان این بیماری و اعتلای بیش از پیش نام پرآوازه کشورمان در جهان علم بردارد.

انتهای پیام