پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42228
سه شنبه، ۱۵ آبان، ۱۳۹۷ | 12:00

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

استفاده از بسترهای گیاهی برای تهیه نانومواد یک روش نوظهور و طبق اصول شیمی سبز است که محققان کشور نیز در این زمینه موفق به ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران هر سال میزان زیادی از فاضلاب منابع خانگی و کشاورزی وارد محیط زیست می شود که حاوی غلظت های بالایی از مواد شیمیایی آلی و غیر آلی هستند. سمیت، پایداری و غلظت بالای آلاینده ها اثراتی زیست محیطی، اقتصادی و بهداشتی زیادی ایجاد می کند. در این راستا پژوهش ” بیو سنتز نانوذرات  (نقره یا مس یا پالادیوم) بر روی بسترهای مختلف پسماندهای کشاورزی  با استفاده از عصاره گیاهان و برآورد فعالیت کاتالیستی آن در تخریب احیایی رنگ های آلی در آب و پساب ها” توسط محققان در دانشگاه قم با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.
در این پروژه کامپوزیت های نانوذرات نقره یا مس یا پالادیوم بر روی بسترهای آلی متفاوت از ضایعات کشاورزی مثل پوست پسته، بادام، گردو یا بستر های معدنی همچون زئولیت ها، با استفاده از عصاره گیاهان مختلف (دم اسبی یا کاسنی یا سداب یا ریوند چینی)  سنتز شد.
ساخت نانو ذرات فلزی با استفاده از برگ عصاره گیاهان (دم اسبی یا کاسنی یا سداب یا ریشه ریوند چینی)، برآورد خاصیت کاتالیستی نانوذرات برای تخریب آلاینده های آلی آب ها و پساب ها و استفاده از ضایعات و پسماند های کشاورزی مانند پوست پسته و گردو بادام و بستر های ارزان دیگر مثل زئولیت به عنوان بستری برای نشاندن نانوذرات فلزی از اهداف انجام این پژوهش است.
همچنین تولید کاتالیست های مناسب برای حذف آلاینده های ناشی از رنگ در صنایع نساجی و فاضلاب های مختلف که قابل استفاده برای صنایع نساجی و سازمان تصفیه آب است یکی از کاربردهای آن است. البته نتایج این طرح می تواند برای حذف آلاینده های ناشی از رنگ در صنایع نساجی و فاضلاب های مختلف صنایع نساجی و همچنین سازمان تصفیه آب مورد استفاده واقع شود.
استفاده از بسترهای گیاهی برای تهیه نانومواد یک روش نوظهور و طبق اصول شیمی سبز است. گیاهان زیادی وجود دارند که قابلیت ساخت نانوذرات و استفاده در چنین صنعت ارزشمند و گران بهایی را دارند، ولی هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند. بسیاری از این گیاهان تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و ترکیبات نانوی درون آنها شناخته نشده‌اند. با توجه به پیشرفت صنعت نیاز به تولید ترکیبات نانو برای انواع مصارف تجاری و کاربردی رو به افزایش است. بنابراین، در بسیاری از کشورهای پیشرفته فعالیت‌های پژوهشی به صورت هدفمند در مسیر‌های مشخص شده‌ی فناوری نانو با روش‌های شیمی سبز و سازگار با محیط زیست در جریان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

مقاله شیمیدانان ایرانی، طرح جلد مجله انجمن شیمی سلطنتی شد

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

چاپ مقاله مشترک محققان ایران و اروپا در مجله معتبر نانو

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها