- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سخنگوی وزارت بهداشت:ظرفیت تولید داروی کشور بیش از سه برابر نیاز داخلی است/۶۷ درصد مواد اولیه داروهای تولیدی، ایرانی است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که ظرفیت صنایع دارویی کشور سه، چهار برابر نیاز داخلی است بر ضرورت توسعه صادرات دارویی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر حریرچی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی در ارتباط با وضعیت بازار دارویی کشور، گفت: به رغم تمام تهدیدات و تحریم ها علیه ایران، میزان خودکفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در کشور در سال های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۸۸ درصد مقدار عددی و ۷۰ درصد مقدار ریالی داروی مصرفی کشور تولید داخل است، افزود: هم اکنون سهم مواد اولیه و موثر ایرانی در تولید داروی کشور به ۶۷ درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای هم سطح مان، رکورد کم نظیری است، در سال ۹۵ این سهم ۵۴ درصد بوده است.

حریرچی ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت کماکان حمایت از تولید داخلی دارو و مواد اولیه و موثر ایرانی است و از مردم و پزشکان عزیز درخواست همکاری بیشتر و حمایت از دانشمندان و داروسازان متعهد کشور خودمان در تولید داروی مورد نیاز کشور را داریم.

وضعیت مراکز درمانی مناطق زلزله زده کرمانشاه

سخنگوی وزارت بهداشت، در آستانه سالگرد حادثه زلزله کرمانشاه، به تشریح آخرین وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی در این مناطق پرداخت و گفت: اعزام ۷۳۵۰مصدوم کمتر از ۲۰ ساعت در شرایط قطع برق و تاریکی، استقرار ۶ بیمارستان سیار در کمتر از ۱۵ ساعت، انجام ۱۹۸۰عمل جراحی در کمتر از سه رو، انجام موفق حدود ۱۰۰ عمل جراحی پیوند عضو، عدم وجود کمبود دارو و تجهیزات برای اولین بار با توجه به وسعت حادثه، عدم وجود کمبود خون و فرآورده های خونی با توجه به تعداد مصدومین، کنترل کامل بیماری‌های واگیر و…، از جمله اقدامات درمانی در روزهای اولیه این حادثه بود.

حریرچی به تعمیر کامل ۱۹۰ باب واحد بهداشتی درمانی آسیب دیده تا خرداد ۹۷ اشاره کرد و افزود: ساخت ۴۵ باب خانه بهداشت و ۷ مرکز جامع سلامت جدید به همت خیّرین که ۳۰ واحد آنها قابل افتتاح است و مابقی تا خرداد ۹۸ افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: مقاوم سازی و بازسازی بیمارستان آسیب دیده سرپل ذهاب که از اول آذر بهره برداری خواهد شد و در این فاصله در بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از تخت های قبلی شهرستان خدمت رسانی انجام می شد.

حریرچی با اعلام اینکه تعمیر و بازسازی بیمارستان قصر شیرین که در حال اتمام است، افزود: شروع به احداث یک بیمارستان ۵۰ تختی توسط خیّرین کاشان در سرپل ذهاب و یک بیمارستان ۹۶ تخته توسط خیّرین و بانک ها در اسلام آباد غرب، بیمارستان ۳۲ تخته شهرستان ثلاث باباجانی در حال اتمام است و بیمارستان موقت در ثلاث باباجانی تا آخر آبان ۹۷ راه اندازی خواهد شد.

کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت مصرف لبنیات در کشور، گفت: گرانی شیر و لبنیات از جمله موضوعات مهم در در چند ماهه اخیر است. در حالی که، میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی یکی از شاخص های مهم توسعه اقتصادی اجتماعی است.

وی ادامه داد: افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از کارافتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر و لبنیات است. شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت ها را تامین کند.

حریرچی گفت: به رغم اینکه حدود ۶۰ درصد مردم ایران چاق هستند یا اضافه وزن دارند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه ها در کشور شایع است، مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن در کشور ما ۱۹۰ گرم در روز است که از مقدار توصیه شده که ۲۵۰ گرم است، کمتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد مردم کشور کمتر از حد نیازکلسیم دریافت می کنند، افزود: شیر و فرآورده های آن، بهترین منبع تامین کلسیم هستند. کلسیم در رشد و استحکام دندان ها و استخوان ها نقش اساسی دارد. بطوریکه بررسی های علمی حاکی از آن است که ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ کاهش ترکم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت شیر و لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می شود.

حریرچی با اعلام اینکه در حدود ۵۰ هزار مورد شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان در سالمندان کشور گزارش شده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت شیر و لبنیات، از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست می کنیم علاوه بر نقش اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی خود هم در تامین شیر و لبنیات برای مردم توجه کنند.

ماجرای سیب زمینی های آلوده

سخنگوی وزارت بهداشت، در واکنش به انتشار اخبار منفی در حوزه سلامت، گفت: هفته گذشته شاهد انتشار خبری در خصوص سلامت سیب زمینی در یکی از استان های کشور بودیم. به طور روشن بیان می کنم که محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم که شامل ١٩ قلم محصول است را مورد بررسی قرار می دهیم و چنانچه آلودگی داشته باشند، پیگیری کرده و گزارش می دهیم.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و شورای عالی سلامت، برنامه ای را پیگیری می کنند که بر اساس آن، مزارع کددار شده و محصولات کشاورزی نیز مشخص و شناسنامه دار شوند.

حریرچی افزود: خبرهای منفی مانند آلودگی سیب زمینی، وجود وایتکس در شیر، هورمونی بودن مرغ ها، آلودگی آب و از این قبیل اخبار، کمکی به سلامت مردم نمی کند. واقعیت این است که اکثر محصولات غذایی دارای استانداردهای مناسب و مطابق اتحادیه اروپا و حتی در سطح بالاتری از آن قرار دارند. اما، آلودگی ها بسیار جزئی بوده و سلامت محصولات مطابق استانداردهای جهانی است.

تخلف برخی بیمارستان ها در ارجاع بیماران

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه لوازم مصرفی و مورد نیاز پزشکی، گفت: ممنوعیت ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، تمام بیمارستان های کشور اعم از دولتی و خصوصی و سایر بیمارستان ها را شامل می شود. بیمارستان ها موظف هستند تمام داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق فهرست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین کنند. همچنین هرگونه دریافتی خارج از صورتحساب رسمی بیمارستان و هرگونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون ارائه صورتحساب رسمی، کاملا ممنوع است.

وی افزود: متاسفانه در برخی از بیمارستان ها مواردی از این تخلفات دیده می شود، لذا از مردم درخواست می کنیم تا هرگونه تخلف و یا هر شائبه تخلف در این زمینه در مورد بیماران خود و سایر بیماران را به ۱۹۰ اطلاع دهند و همکاران ما به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد از اثبات تخلف، حداکثر برخورد قانونی با متخلفین انجام خواهد شد.

آثار تحریم ها بر حوزه سلامت

حریرچی در ادامه به وضعیت حوزه سلامت کشور در شرایط تحریم و تشدید مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: کشور با شرایط تحریم روبرو است و نمی توان گفت که این تحریم ها بدون تاثیر بوده است. البته تحریم ها شامل دو بخش خارجی و داخلی است.

وی افزود: در یکی دو ماه ابتدایی سال، مشکلات زیادی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی داشتیم و برخی از واردکنندگان و تولیدکنندگان این حوزه ها، همراهی لازم را نداشتند و انتظار داشتند که همانند تحریم های سال های گذشته، افزایش قیمت زیادی شامل محصولات آنها شود و از شرایط تحریم کشور، به سود خود استفاده کنند. این در حالی است که انتظار داشتیم که با اقتصاد ملی همراهی بیشتری داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: اکثریت قابل توجه فعالان دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت داشتند و در اکثر کالاها و محصولات حوزه سلامت به حد طبیعی رسیده ایم. بطوریکه کمبود یک تا یک و نیم درصد دارو ممکن است در همه کشورها وجود داشته باشد، اما مردم باید هوشیار باشند. متاسفانه دشمنان کشور، این فضای روانی را تشدید می کنند که دارو و تجهیزات پزشکی تامین نخواهد شد و مردم نیز با توجه به این شرایط روانی، اقدام به خرید و نگهداری و ذخیره سازی دارو می کنند که این رفتار درستی نیست و باعث ایجاد کمبود کاذب دارو می شود.

وی افزود: متاسفانه برخی اقلام را برای مصرف ۳ ماه در کشور توزیع می کنیم، اما ظرف ۵ روز موجودی آن به پایان می رسد چون تعدادی از افراد اقدام به ذخیره سازی دارو می کنند. اما، به مردم اطمینان می دهیم که در این شرایط، تغییر جدیدی در روند تامین دارو و تجهیزات پزشکی رخ نخواهد داد چون آمریکا هر چه در توان داشته اعمال کرده و شرایط ما در کشور کاملا با ثبات است.

انتهای پیام