جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42199
دوشنبه، ۱۴ آبان، ۱۳۹۷ | 12:33

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات به بررسی تعیین گونه‌های سنگی از دیدگاه‌های مختلف زمین‌شناسی، پتروفیزیکی و مخزنی در سازند سروک مربوط به یکی از میادین نفتی دشت آبادان پرداخت.

به گزارش دیده بان علم ایران ولی مهدی‌پور با بیان اینکه مدل‌سازی مخازن یکی از شاخه‌های مهم پژوهشی و صنعتی برای توسعه و مدیریت مخازن نفتی است، گفت : در مدل‌سازی مخازن با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید در اکتشاف و ارزیابی مخازن هیدروکربوری، با استفاده از داده‌های مختلف لرزه‌ای، پتروفیزیکی، زمین‌شناسی و مهندسی مخازن مدل استاتیک مخازن ساخته می‌شود.

وی افزود: از مدل استاتیک مخازن در شبیه‌سازی جریان، ارزیابی عملکرد مخزن، تعیین مکان چاه‌های جدید جهت حفاری، تخمین ذخیره درجای نفت خام، روش برداشت بهینه از مخزن و تطبیق تاریخچه تولید استفاده می‌شود.

مهدی‌پور ادامه داد: در مدل‌سازی استاتیک انجام Rock typing جهت تعیین تغییرات تراوایی (نفوذپذیری) و میزان اشباع سیالات در بازه‌های مختلف امری ضروری جهت مدلسازی و شبیه سازی مخازن نفتی است. پس از تهیه مدل استاتیک داده‌های حاصل در مدل‌سازی دینامیک بکار برده می‌شود تا به نتایجی نظیر تعیین مکان حفر چاه، تخمین دخیره نفت خام در حوضه نفتی، برنامه ریزی تولید و… دست یافت.

وی با اشاره به اینکه در این تحقیق به مدل‌سازی مخزن کربناته سروک پرداخته شده است، تصریح کرد: از آنجایی که مخازن کربناته دارای پیچیدگی زیادی هستند، می‌توان با بکارگیری و تلفیق دیدگاه‌های مختلف زمین‌شناسی، مخزنی و پتروفیزیکی نظیر تعیین انواع میکروفاسیس ها، الکتروفاسیس ها، واحدهای جریانی و غیره، بهترین روش را برای تعیین گونه‌های سنگی بکار برد.

مهدی‌پور اضافه کرد: پس از بررسی‌های همه جانبه، در نهایت سه نوع گونه سنگی برای این مخزن در نظر گرفته شد، به نحوی که این سه نوع از نظر زمین شناسی، مخزنی و پتروفیزیکی بیشترین تطابق و همخوانی را دارند. این گونه‌ها در نهایت وارد مدل استاتیک شد و با استفاده از روش‌های زمین آماری بصورت سه‌بعدی توزیع شد تا بتوان در مدل سازی دینامیکی، تعیین استراتژی تولید و تعیین محل حفر جاه‌های جدید بتوان از آن استفاده کرد.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه ولی مهدی‌پور دانشجوی رشته مهندسی مخازن هیدروکربوری مقطع کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات با عنوان تعیین گونه‌های سنگی مخزنی در یکی از مخازن کربناته جنوب ایران به راهنمایی دکتر ریاض خراط استاد دانشگاه لئوبن اتریش و مشاوره دکتر کدخدایی استاد دانشگاه تبریز دفاع شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین دوره جایزه بزرگداشت مهندس خادم، بنیانگذار سازمان زمین‌شناسی، بهمن ماه اعطا می شود

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

سهراب شهریاری، استاد برجسته علوم زمین و برادر استاد پرویز شهریاری درگذشت

یادنامه‌ای در فراق دکتر کمال‌الدین بازرگانی گیلانی، استاد فقید دانشگاه تهران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها