- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

منجمان آماتور ایرانی موفق به ثبت چهار سیارک جدید شدند

مرکز بررسی ریزسیاره‌ها (MPC) از ثبت مشروط چهار سیارک توسط گروه های ایرانی در جریان ششمین و هفتمین جنبش ایرانی جست‌وجوی سیارک خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، کتایون محمدی، هماهنگ کننده ششمین و هفتمین جنبش ایرانی جست‌وجوی سیارک اظهار داشت: در هر یک از دوره‌های ششم و هفتم جنبش ایرانی جست‌وجوی سیارک که خرداد تا امرداد ۹۷ برگزار شد، گروه‌های ایرانی حدود ۴۰۰ جرم به صورت مقدماتی کشف کرده بودند. اجرامی که به صورت اولیه کشف می‌شوند در صورتی که پس از ۷ تا ۱۰ روز برای بار دوم رصد شوند وضعیتشان به مرحله ثبت مشروط (Provisional) تغییر پیدا می‌کند و برای چندین سال در مرکز بررسی ریزسیاره‌ها (MPC) مورد رصد قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارشی که از سوی این مرکز ارسال شده است، چهار سیارک از اکتشافات مقدماتی گروه‌های شرکت کننده در این دو دوره، به مرحله ثبت مشروط رسيده‌اند. گروه‌هایی که به این وضعیت دست یافته‌اند عبارتند از مجله نجوم، دبیرستان علامه طباطبایی، مونوکروماتیک و گروه ماتریکس (وابسته به انجمن نجوم بوکان). این سیارک‌ها به مدت چندین سال رصد خواهند شد تا به طور دقیق مدارشان مشخص شود. همچنین بررسی‌هایی روی آن‌ها انجام می‌شود که به شناخت مواد تشکیل دهنده، جرم تقریبی، ضریب بازتاب و سایر مشخصات فیزیکیشان کمک خواهد کرد.

محمدی با بیان این که این مراحل معمولا حدود شش سال طول می‌کشد، اظهار داشت: پس از سپری شدن تمامی این مراحل سیارک به ثبت نهایی می‌رسد و از سوی اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی رسما شماره سیارکی می‌گیرد. سپس کاشفان سیارک‌ها قادر خواهند بود که نام پیشنهادی خود را به اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی اعلام و سیارک خود را نام‌گذاری کنند.

به گفته وی، زمان برگزاری جنبش بعدی جستجوی سیارک در ایران، ماه‌های تیر و امرداد ۱۳۹۸ خواهد بود که دلیل انتخاب این تاریخ عدم تداخل با امتحانات مدارس و دانشگاه‌هاست.

چنانچه شما نیز علاقمند هستید در این جست‌وجوی جهانی مشارکت داشته باشید کافی است گروهی سه تا پنج نفره تشکیل دهید و سال آینده به جمع جست و جوگران سیارک ها بپیوندید.