سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

ساخت دستگاهی برای كاهش مصرف كودهاي شيميايي

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42061
یکشنبه، ۶ آبان، ۱۳۹۷ | 13:13

ساخت دستگاهی برای كاهش مصرف كودهاي شيميايي

محققان کشور موفق به ساخت دستگاهی برای كاهش مصرف كودهاي شيميايي شدند

به گزارش دیده بان علم ایران امروزه كاهش مصرف كودهاي شيميايي، به عنوان يكي از اهداف مهم در كشاورزي پايدار است و تكاپو براي ارايه راه‌كارهاي ايمن و پايدار با كمترين اثرات زيست محيطي منفي، همواره مورد توجه ويژه برنامه‌ريزان اقتصادي و سياسي است. در اين راستا يافتن جايگزين‌هاي مناسب، براي كودهاي شيميايي مورد توجه محققان رشته‌هاي مختلف بوده است. در اين بين، استفاده از روش‌هاي زيست فناوري، به عنوان جايگزين ايمن و پايدار در كشاورزي مي‌تواند گزينه مناسبي باشد. استفاده از زيست فناوري در توليد نيتروژن مورد نياز گياه، از گذشته‌هاي دور مورد توجه بشر قرار گرفته ولي بايستي در نظر داشت كه در تمامي شرايط اقليمي طبيعي، اين فناوري كاربرد مناسبي ندارد.

بنابراین در طرح “دستگاه تثبیت نیتروژن” که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد با شبيه‌سازي اين زيست فناوري، در قالب يك دستگاه، به بهبود فرايند توليد در شرايط كنترل شده، پرداخت تا نيتروژن در تمامي شرايط (چه شرايط مساعد و چه شرايط نامساعد) با استفاده از زيست فناوري در اختيار گياه قرار گيرد.

اهميت ساخت دستگاه تثبيت نيتروژن
در اين روش، به علت شرايط كنترل شده و مناسب براي رشد باكتري‌هاي تثبيت كننده نيتروژن، توانايي تثبيت نيتروژن، تا حد زيادي افزايش يافته و به توليد مقدار زياد نيتروژن منجر مي‌شود كه مي‌تواند در هر یک از شرايط زير كاربرد داشته باشد.
خاك براي رشد باكتري مناسب نباشد: در شرايطي كه خاك، براي برقراري همزيستي ميكروارگانيسم و گياه مناسب نباشد، براي استفاده از نيتروژن اتمسفر مي‌توان از اين روش استفاده كرد.
عدم همزيستي گياه با ميكروارگانيسم: گياه قادر به بر قراري همزيستي با ميكروارگانيسم نباشد مي‌توان از اين روش، براي استفاده از نيتروژن موجود در اتمسفر استفاده كرد.

تثبيت كم نيتروژن در شرايط محيطي: در شرايطي كه مقدار تثبيت نيتروژن در شرايط طبعي اكوسيستم كم باشد و تكاپوي رشد گياه را نكند با استفاده از اين روش، مي‌توان تثبيت نيتروژن را با سرعت و شدت بيشتري در شرايط كنترل شده انجام داد.
كاهش مصرف كودهاي شيميايي نيتروژن: با توجه به نقش مهم نيتروژن در افزايش توليدات گياهي و مصرف روبه‌فزاينده كودهاي شيميايي نيتروژن، اين روش به عنوان روش مكمل در تامين نيتروژن مورد نياز گياه بوده و به كاهش مصرف كودهاي شيميايي نيتروژن كمك مي‌کند.

كاهش اثرات منفي زيست‌محيطي مصرف كودهاي شيميايي

با توجه به اثرات منفي زيست‌محيطي ناشي از مصرف روبه‌فزاينده كودهاي نيتروژن و اينكه اين روش اثر زيست محيطي منفي به همراه ندارد و مي‌تواند منبع تغذيه‌اي مكملي براي گياه باشد، مي‌تواند در به حداقل رساندن اين اثرات منفي زيست محيطي كمك کند.

افزايش كارايي تثبيت ازت

باكتري در تنش خشكي، مصرف كودهاي شيميايي و آفت‌كش‌ها يا هجوم سابر باكتري‌ها، ممكن است از بين رود. بنابراين كشت باكتري و تثبيت ازت در شرايط كنترل شده، به افزايش كارايي تثبيت ازت منجر می شود.
امكان كشت گياه در مناطقي با حاصلخيزي كم خاك

 اين روش موجب افزايش رشد گياه در مناطقي نظير معادن بهره‌برداري شده كه داراي حاصلخيزي كم و فلزات سنگين هستند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

شناسایی باکتری بومی با قابلیت افزایش مقاومت گیاهان به شوری

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: افزایش اثربخشی تركيب ضدسرطان معده با ناقل های نانویی

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها