- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

گاف رسانه‌ها، ماهواره «تدبیر» را پرتاب کرد!

در شرایطی که با توجه به حساسیت ویژه کشورهای خارجی به برنامه های فضایی ایران انتظار می رود لااقل در انعکاس اخبار این حوزه از اشتباهات فاحش خودداری شود، برخی رسانه ها امروز به نقل از معاون سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره تدبیر در سال ۲۰۱۳ خبر دادند!

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این خبرگزاری ها در گزارش افتتاحیه کارگاه بین‌المللی «طراحی ماموریت و برنامه‌ریزی ماهواره کوچک دانشجویی» که صبح امروز در تهران آغاز شد به نقل از روشنیان، معاون فناوری سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره تدبیر در سال ۲۰۱۳ خبر دادند. این در حالی است که ماهواره تدبیر که بهمن ماه ۱۳۹۲ در مراسم روز فناوری فضایی رونمایی شده هنوز به فضا پرتاب نشده و اتفاقا بحث پرتاب آن یکی از وعده های مکرر و سوالات پرتکرار خبرنگاران از مسوولان فضایی بوده است.

دکتر برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت حدود دو هفته قبل (۱۴ تیرماه ۹۵) در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها درباره علت عدم پرتاب ماهواره تدبیر توضیحاتی ارائه داده بود.

«تدبیر»، دومین ماهواره مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران که توسعه یافته ماهواره «نوید علم و صنعت» است، دارای ماموریت های عکسبرداری با دقت مکانی ۱۰۰ متر، امکان ارسال و دریافت پیام بین ۱۶ کاربر در هر موقعیت جغرافیایی را دارد و دارای سیستم تعیین مدار و سیستم موقعیت با استفاده از سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)، فاصله یابی و رهگیری ماهواره با استفاده از ایستگاه زمینی می باشد. طراحی و ساخت زیر سیستم های جدید این ماهواره از خرداد ماه ۱۳۹۲ آغاز شد. تمامی زیر سیستم های این ماهواره جهت تامین نیازمندی های ماموریت، ارتقا یافته به طوری که ماهواره تدبیر علم و صنعت، در سطح فناوری ۴۰۰ درصد نسبت به ماهواره نوید توسعه داده شده است که انتظار می رود با صدور فرمان پرتاب، به فضل الهی در آینده ای بسیار نزدیک در مدار قرار گیرد.

به منظور تحقق ماموریت ماهواره، زیرسیستم های تصویربرداری، ارسال و دریافت پیام، تعیین و کنترل وضعیت، انرژی، تعیین موقعیت، تله متری، تله کامند و مدیریت داده، سازه، حرارت و مخابرات توسط اساتید و دانشجویان مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران و به کمک صنایع داخلی، به صورت صد در صد بومی و به مدت پنج ماه، طراحی و ساخته شده است. جرم این ماهواره ۵۰ کیلوگرم با ابعاد ۲/۷۴*۵۰*۵۰ سانتی متر مکعب، مدار بیضوی با ارتفاع ۲۵۰*۳۷۵ کیلومتر و انحراف مداری ۵۵ درجه، دقت کنترل وضعیت ۳ درجه و قابلیت تولید توان حداکثر ۲۰ وات می باشد.

بنابر اعلام دانشگاه علم و صنعت ایران، ماهواره «تدبیر علم و صنعت»، در آبان ۱۳۹۲ تجمیع و پس از گذراندن موفقیت آمیز تست های محیطی استاندارد در دی ماه ۱۳۹۲ جهت قرارگیری در مدار، تحویل پرتابگر شده است.

انتهای پیام