جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی انجام شد: طراحی کیت تشخیص زردی نوزادان بر تلفن هوشمند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42035
شنبه، ۵ آبان، ۱۳۹۷ | 11:56

در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی انجام شد: طراحی کیت تشخیص زردی نوزادان بر تلفن هوشمند

محققان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران موفق شدند با فناوری نانو، یک نوع کیت تشخیص طبی را طراحی کنند که در کمتر از ۱۰ دقیقه با استفاده از تلفن همراه قادر به تشخیص بیماری زردی نوزادان و نارسایی های کبدی است.

به گزارش دیده بان علم ایران این طرح در برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (نانومچ) پذیرفته شده و در نمایشگاه نانو امسال نیز حضور داشته است.

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های والدین در نخستین روزهای تولد نوزاد، خطر ابتلاء به بیماری زردی است و بیش از ۶۰ درصد از نوزادان در نخستین روزهای تولد به این عارضه مبتلا می‌شوند که دلیل این امر افزایش غلظت بیلی‌روبین در خون آنها است وتشخیص سریع و به موقع این بیماری، اولین گام در مسیر درمان است.

در حال حاضر تشخیص این بیماری از طریق آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و یا از طریق حسگرهای پوستی که از دقت و صحت کافی برخوردار نیستند انجام می‌شود.

کیت تشخیصی مبتنی بر تلفن همراه طراحی شده بسیار ارزان، قابل حمل و سریع بوده و در ساخت پلتفرهای میکروسیالی حسگری آن به طور کامل از ترکیبات غیر سمی و دوستدار محیط زیست استفاده شده است.

نانوحسگر طراحی شده همچنین به دلیل سهولت استفاده و عدم نیاز به تجهیزات پیچیده، کاربر پسند بوده و می‌توان براحتی از آن به منظور تشخیص بیماری‌های زردی، هپاتیت و نارسایی‌های کبدی در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و همچنین منازل استفاده کرد.

این طرح در حالت نیمه صنعتی اجرا شده است که در صورت تأمین سرمایه و پشتیبانی مالی می‌تواند وارد فاز صنعتی شود.

این پروژه ما حصل تلاش‌های دکتر حامد گل محمدی قانع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و مدیر گروه تحقیقاتی بیوپلتفرم های نانوحسگر، راضیه طباطبایی، دانشجوی دکتری شیمی تجزیه پژوهشگاه و دکتر سید حمید احمدی، عضو هیأت علمی و مدیر قطب محیط زیست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران منصوب شد

دستگاه کنترل چاه‌های آب کشاورزی در کشور ساخته شد

یک مقام مسوول: تشعشعات آنتن‌های تلفن های همراه ” BTS “در تهران استاندارد است

تولید محلول ضد لغزش برای جلوگیری از لغزندگی سطوح در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها