جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ربات اجتماعی « آرش » به کمک کودکان سرطانی آمد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41912
شنبه، ۲۸ مهر، ۱۳۹۷ | 11:34

ربات اجتماعی « آرش » به کمک کودکان سرطانی آمد

وزیر بهداشت در بازدید از جشنواره ی رسانه های سلامت دیجیتال، از ربات اجتماعی آرش (ربات همیار کودکان مبتلا به سرطان در محیط بیمارستان) رونمایی کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر علی مقداری عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی مکانیک در این خصوص گفت: سالانه تعداد زیادی از کودکان به دلیل بیماری‌های مختلف در بیمارستان‌ها بستری هستند. در ایران نیز بخش قابل‌توجهی از بیماران بستری در بیمارستان‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. از این جمعیت، سالانه حدوداً ۳۵۰۰ کودک مبتلا به سرطان در بیمارستان‌های کشور بستری هستند. پژوهش های قبلی نشان داده است که علاقه کودکان به فنّاوریهای هوشمند و به‌ویژه ربات‌ها می‌تواند سبب کاهش استرس، اضطراب و سایر تنش‌های عصبی آنها در مدت درمان شود و میزان همکاری کودکان با پزشکان، پرستاران، و خانواده را در دوران معالجات افزایش دهد. بعلاوه، پژوهش های اولیه ما نشان می دهد که استفاده از ربات های اجتماعی در محیط بیمارستان برای برقراری ارتباط با کودکان به عنوان دوست و همیار، آموزش آنها در خصوص بیماری شان و فرآیند درمان، و همچنین سرگرم کردن آنان می‌تواند به روند بهبود بیماری آنها کمک کرده و سبب آرامش بیشتر بیمار و والدین گردد.
وی افزود: این موضوع از چالش های حوزه سلامت در ایران است و می تواند جای خالی آموزش های مرتبط با بیماری و فرآیند درمان را مابین بیمار و پزشک تا حدودی پر کند. ربات اجتماعی آرش با قابلیت تعامل چهره به چهره با بیمار، قادر به شناسایی مکان و حرکت در محیط بیمارستان کودکان است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد؛ در طراحی و ساخت ربات اجتماعی آرش تمامی شرایط ایمنی مورد نیاز برای تعامل با کودکان در نظر گرفته شده است. آرش می تواند در محيط بيمارستان (شامل سالن و اتاق کودکان) حرکت کند و با قرار گرفتن در کنار تخت بيمار با وي ارتباط و تعامل برقرار کند.
دکتر مقداری اذعان داشت: برای طراحي و ساخت ربات آرش در ابتدا چند طرح مفهومی بر اساس الزامات عملکردي و ویژگی های مربوط آماده شد و نهایتاً طرح منتخب توسط یک نظر سنجی از کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان های کودکان مفید، شهدای تجریش و محک به عنوان مفهوم برتر براي ادامه روند طراحي و ساخت به کار گرفته شده است. سپس تعامل انسان-ربات شامل بخش هاي تعامل شنيداري، تعامل ديداري و تشخيص حالات چهره و ايجاد حالات گوناگون توسط ربات بررسي و پیاده سازی شده است. در پایان به بررسي مقبوليت و اثربخشی ربات آرش در بين کودکان مبتلا به بيماري سرطان با حضور گروه درمانی طي چندين جلسه در بخش کودکان بيمارستان هاي امام خمینی، کودکان علي اصغر و محک انجام پذیرفته است.
رئیس قطب طراحی، رباتیک و اتوماسیون دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: انجام این طرح بین رشته ای و گروهی نتیجه همکاری مشترک بیش از ۱۵ تن از متخصصین حوزهای مکانیک، مکاترونیک، رباتیک و هوش مصنوعی، زبانشناس و روانشناس، طراحی صنعتی و هنر (با صرف زمان تقریبی ۷۰۰۰ نفر ساعت در طی سه سال) به سرپرستی آزمایشگاه رباتیک اجتماعی-شناختی دانشگاه صنعتی شریف و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران غرب و تهران شمال است. این طرح با پشتیبانی و حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهشگران و فنآوران کشور انجام شده و کل بودجه اختصاص یافته به طرح توسط این نهاد (چهل میلیون تومان) صرف تهیه قطعات و هزینه های ساخت ربات آرش شده است. کل اعضای گروه (دانشجویان و اساتید) بدلیل ماهیت بشردوستانه طرح و البته محدودیت بودجه هزینه ای مطالبه و دریافت ننموده اند. نتایج حاصل از طرح ربات اجتماعی آرش شامل ۶ پایان نامه کارشناسی ارشد، ۲ مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی در حوزه های مهندسی رباتیک و مهندسی پزشکی، ۳ مقاله ارائه شده در همایش های ملی و بین المللی، و یک مورد ثبت اختراع داخلی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها