- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

‌یار دیرین دهخدا درگذشت

دکتر سید‌ محمد دبیرسیاقی، یار و همکار علامه دهخدا در تألیف لغت‌نامه و بنیان‌گذار لغت‌نامۀ بزرگ فارسی درگذشت.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید محمد دبیرسیاقی، لغت‌شناس برجسته، یار و همکار علامه دهخدا در تألیف لغت‌نامۀ دهخدا و بنیان‌گذار لغت‌نامۀ بزرگ فارسی، ۱۶ مهر ۱۳۹۷ چشم از جهان فرو بست.
سید محمد دبیر‌سیاقی چهارم اسفند ۱۲۹۸ شمسی در محله گلبن قزوین در خانواده‌ای فرهنگ‌دوست و سرشناس به دنیا آمد. دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه را در مدرسه امید (شاهپور) گذراند و سپس به استخدام وزارت فرهنگ قزوین درآمد و ضمن کار در اداره فرهنگ، دوره دوم متوسطه را پشت سر گذاشت و در شهریور ۱۳۱۸ دیپلم ادبی خود را ازدارالفنون تهران دریافت کرد.
دبیر‌سیاقی در سال ۱۳۱۸ به دانشکده حقوق رفت، اما عشق فراوان به زبان و ادبیات فارسی، او را به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران کشاند. در فاصله سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۲۴ دوره‌های لیسانس و دکتری زبان و ادبیات فارسی را با موفقیت کامل به پایان رساند.دکتر دبیرسیاقی در سال ۱۳۲۶ به همکاری با مرحوم دهخدا برای تألیف لغت‌نامه دعوت شد و از آن زمان تا پایان حیات پربرکت دهخدا در اسفندماه ۱۳۳۴، همکارو دستیار او بود. بنا بر وصیت مرحوم دهخدا، دکتر دبیرسیاقی، با همکاری دکتر محمد معین و دکتر سیدجعفر شهیدی و دیگر یاران دهخدا، به تدریج تا سال ۱۳۵۹ کار تألیف لغت‌نامۀ دهخدا را به پایان رساندند.

دکتر دبیر سیاقی و همکاران او، پس از پایان کار تألیف لغت‌نامۀ دهخدا، لغت‌نامۀ بزرگ فارسی را بنیان گذاشتند، لغت‌نامه‌ای که تا کنون حرف‌های (آ) و (الف) و بخشی از حرف (ب) آن، در بیش از ۵۳۲۳ صفحه، به چاپ رسیده است.

این کار بزرگ و ماندگار به همت همکاران و شاگردان دکتر دبیر‌سیاقی، درموسسه لغت‌نامۀ دهخدا همچنان ادامه دارد.

دکتر سید محمد دبیرسیاقی از آغاز جوانی در مراکز مهم علمی و دانشگاهی نظیر دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دانشکده علوم ارتباطات، مدرسه عالی حسابداری، مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی، آموزشگاه عالی وزارت دارایی، دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه پکن و بخش فارسی دانشگاه عین‌الشمس مصر به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

دیده بان علم ایران در گذشت این محقق ارجمند را به دوستداران فرهنگ و ادبیات فارسی و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماید.

انتهای پیام