جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

‌یار دیرین دهخدا درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41761
سه شنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۷ | 15:02

‌یار دیرین دهخدا درگذشت

دکتر سید‌ محمد دبیرسیاقی، یار و همکار علامه دهخدا در تألیف لغت‌نامه و بنیان‌گذار لغت‌نامۀ بزرگ فارسی درگذشت.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید محمد دبیرسیاقی، لغت‌شناس برجسته، یار و همکار علامه دهخدا در تألیف لغت‌نامۀ دهخدا و بنیان‌گذار لغت‌نامۀ بزرگ فارسی، ۱۶ مهر ۱۳۹۷ چشم از جهان فرو بست.
سید محمد دبیر‌سیاقی چهارم اسفند ۱۲۹۸ شمسی در محله گلبن قزوین در خانواده‌ای فرهنگ‌دوست و سرشناس به دنیا آمد. دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه را در مدرسه امید (شاهپور) گذراند و سپس به استخدام وزارت فرهنگ قزوین درآمد و ضمن کار در اداره فرهنگ، دوره دوم متوسطه را پشت سر گذاشت و در شهریور ۱۳۱۸ دیپلم ادبی خود را ازدارالفنون تهران دریافت کرد.
دبیر‌سیاقی در سال ۱۳۱۸ به دانشکده حقوق رفت، اما عشق فراوان به زبان و ادبیات فارسی، او را به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران کشاند. در فاصله سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۲۴ دوره‌های لیسانس و دکتری زبان و ادبیات فارسی را با موفقیت کامل به پایان رساند.دکتر دبیرسیاقی در سال ۱۳۲۶ به همکاری با مرحوم دهخدا برای تألیف لغت‌نامه دعوت شد و از آن زمان تا پایان حیات پربرکت دهخدا در اسفندماه ۱۳۳۴، همکارو دستیار او بود. بنا بر وصیت مرحوم دهخدا، دکتر دبیرسیاقی، با همکاری دکتر محمد معین و دکتر سیدجعفر شهیدی و دیگر یاران دهخدا، به تدریج تا سال ۱۳۵۹ کار تألیف لغت‌نامۀ دهخدا را به پایان رساندند.

دکتر دبیر سیاقی و همکاران او، پس از پایان کار تألیف لغت‌نامۀ دهخدا، لغت‌نامۀ بزرگ فارسی را بنیان گذاشتند، لغت‌نامه‌ای که تا کنون حرف‌های (آ) و (الف) و بخشی از حرف (ب) آن، در بیش از ۵۳۲۳ صفحه، به چاپ رسیده است.

این کار بزرگ و ماندگار به همت همکاران و شاگردان دکتر دبیر‌سیاقی، درموسسه لغت‌نامۀ دهخدا همچنان ادامه دارد.

دکتر سید محمد دبیرسیاقی از آغاز جوانی در مراکز مهم علمی و دانشگاهی نظیر دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دانشکده علوم ارتباطات، مدرسه عالی حسابداری، مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی، آموزشگاه عالی وزارت دارایی، دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه پکن و بخش فارسی دانشگاه عین‌الشمس مصر به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

دیده بان علم ایران در گذشت این محقق ارجمند را به دوستداران فرهنگ و ادبیات فارسی و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها