شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ارائه مقدمه متن “کنوانسیون منطقه‌ای تایید مدارک تحصیلی آموزش عالی آسیا و اقیانوسیه” به یونسکو از سوی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4170
دوشنبه، ۴ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:46

ارائه مقدمه متن “کنوانسیون منطقه‌ای تایید مدارک تحصیلی آموزش عالی آسیا و اقیانوسیه” به یونسکو از سوی ایران

دهمین جلسه کمیته ملی آموزش عالی کمیسیون ملی یونسکو  به رياست  دكتر مجتبي شریعتی نياسر، معاون آموزشی وزارت علوم با هدف بررسي فرآيند الحاق ایران به “کنوانسیون منطقه‌ای تائید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی آسیا و اقیانوسیه” برگزارشد.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران  در ابتداي اين نشست دکتر محدثه محب حسینی، رئیس بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو در ايران و دبير اين جلسه ،گزارشي از فرآيند “کنوانسیون منطقه‌ای تائید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی آسیا و اقیانوسیه” ارائه كرد و در ادامه اعضاي كميته نظرات خود را مطرح كردند.
 محب حسيني در اين خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه نماینده کشورمان به عنوان مسئول تدوین دیباچه “کنوانسیون جهانی تائید و به رسمیت شناختن صلاحیت های آموزش عالی” انتخاب شد، سازمان یونسکو طی پیگیری‌های مکرر از کشورمان درخواست کرده است تا به “کنوانسیون منطقه‌ای تائید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی آسیا و اقیانوسیه” بپیوندد.
وی همچنين ضمن تشریح روند الحاق به کنوانسیون های منطقه‌ای و بین‌المللی یونسکو تاکید کرد: بر این اساس لازم است هماهنگی‌های لازم در این خصوص با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه و نمایندگی کشورمان در یونسکو صورت پذیرد.
در ادامه نشست، دکتر حسن ظهور در خصوص تدوین گزارش ملی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه به “چهاردهمین نشست کنوانسیون منطقه‌ای تائید و به رسمیت شناختن صلاحیت‌های تحصیلی آموزش عالی” که در ماه آینده در استرالیا برگزار مي شود، توضیحاتی ارائه داد.
وي افزود: این گزارش شامل پارامترهای موثر در نظام ارزیابی آموزش عالی کشور، با تاکید بر نظام تضمین کیفیت و ارزیابی مدارک تحصیلی است و به سازمان يونسكو ارسال شده است.
دکتر ظهور سپس به موضوع کنوانسیون جهانی تائید و به رسمیت شناختن صلاحیت‌های تحصیلی آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت:” موضوع تدوین این کنوانسیون در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو به تصویب رسید و قرار شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان گروه‌های جغرافیائی یونسکو برای تهیه متن کنوانسیون تشکیل شود.
وي گفت: در این کمیته ازهر یک از گروه‌های پنجگانه جغرافیایی یونسکو، سه کشور به نمایندگی انتخاب شدند که از گروه جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه، ایران به همراه هند و مالزی انتخاب شد.
دكتر ظهور افزود: اولین جلسه کمیته نگارش کنوانسیون در تاریخ ۱۱ و ۱۲ می در مقر یونسکو در فرانسه برگزار شد و در این جلسه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول تهیه دیباچه (preamble) کنوانسیون، استرالیا به عنوان مسئول نگارش اهداف، و اسلواکی به عنوان مسئول تهیه بخش تعاریف در کنوانسیون جهانی برگزیده شدند. کشور ما این مقدمه را تهیه کرد و به کمیته نگارش ارائه داد كه این مقدمه تا ۱۹ سپتامبر برای دریافت اصلاحات از سوی کشورها بر روی پایگاه اطلاعاتی خاص یونسکو قرار دارد.
وي گفت: در اين مقدمه به مواردی از قبیل: نقش آموزش عالی در ارتقای صلح، حقوق بشر، تربیت و ارتقای اخلاق اشاره  شده است و آموزش باکیفیت، شرایط گردش نخبگان و فعالیت‌های بین المللی آنان، مسئولیت‌های اجتماعی در آموزش عالی، دسترسی یکسان به کلیه سطوح آموزش عالی با کیفیت، استقلال دانشگاهی، توزیع مناسب منابع انسانی، نقش آموزش عالی در توسعه پایدار، پذیرش تنوع انواع ارائه دهندگان آموزش‌های عالی، انواع نظام‌های آموزشی مهم در آموزش عالی، رعایت تضمین کیفیت در آموزش عالی، پذیرش تنوع فرهنگی در آموزش عالی، تاکید بر یادگیری مادام العمر، آموزش‌های فنی و حرفه ای در آموزش عالی و … از موضوعات مهم آن هستند.
گفتني است در اين نشست دکترحسين سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و نائب رئیس  كميته ، دکترجعفر توفیقی استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حسين سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر حسن ظهور استاد دانشگاه صنعتی شریف، دکترعلي وطنی معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ساير اعضاي کمیته ملی آموزش عالی کمیسیون ملی یونسکو حضور داشتند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها