- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پرواز هواپیمای آتش‌نشان ایرانی مجهز به مخازن تحت فشار

سامانه دانش ‌بنیان «آتش نشان هوایی تحت فشار» همزمان با روز ایمنی و آتش نشانی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.

به گزارش دیده بان علم ایران امروز هفتم مهرماه مصادف با روز ایمنی و آتش نشانی سامانه «آتش نشان هوایی تحت فشار» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیردفاع و پشتییانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.

این پروژه مشترک مدیریت پیش‌گیری و کنترل حریق کشور و سامانه پیشرفته در انحصار جمهوری اسلامی ایران بوده که توسط یک شرکت دانش بنیان از طریق تبدیل هواپیماهای در اختیار اجرایی شده و با نصب این سامانه، حجم انبوهی از آب به گونه ای در مخازن تحت فشار در جداره‌ای نازک نگهداری و حمل می شود که در طول پرواز و تخلیه سریع آن هیچ تاثیر ناخو استه ای ناشی از تلاطم سیال و تغییر وزن بر عملیات پرواز هواپیما نداشته باشد و هنگام پاشش سریع و بعد از آن نیز پایداری کامل هواپیما حفظ شود.

دستگاه های مختلف مسوول با در اختیار داشتن این هواپیمای آتش نشان می‌توانند از آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و مراتع و نظایر آن جلوگیری کنند.

سامانه آتش نشان هوایی تحت فشار قابلیت نصب بر روی هواپیماهای مختلف و سنگین را دارد و با در اختیار داشتن چنین هواپیماهای مجهزی می توان با استقرار در مناطق بحران، تمام گستره جغرافیایی و محیط زیست کشور را مورد حفاظت قرار داد. این سامانه می تواند ۱۸ تن آب را در مدت ۵ ثانیه بر روی مساحت تعیین شده با فشار بسیار بالا تخلیه و آتش های سهمگین را مهار کند.

انتهای پیام