جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بومی سازی تجهیزات نوین اپتوژنتیک مطالعات مغز در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41569
چهارشنبه، ۴ مهر، ۱۳۹۷ | 12:02

بومی سازی  تجهیزات نوین اپتوژنتیک مطالعات مغز در کشور

ساخت و توسعه تجهیزات نوین نوری برای بکارگیری تکنیک اپتوژنتیک در مطالعات مغز با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی درگروه “پیشران نوروفوتونیک “دانشگاه  شهید بهشتی محقق شد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران با هدف توسعه فناوری در حیطه مطالعات علوم شناختی، محققان پژوهشکده “لیزر و پلاسما “دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی این دانشگاه ، موفق به ساخت و توسعه تجهیزات نوین “نوری ” برای بکارگیری “تکنیک اپتوژنتیک “شدند.


این تکنیک که با تغییرات ژنتیکی سلول های هدف، امکان تحریک یا مهار عملکرد این سلول ها با استفاده از نور را فراهم میکند از جدید ترین ابزارهای هدف گیری اختصاصی سلول های عصبی و مطالعه سیستم عصبی است.


مجریان و محققان این دو دانشگاه با تشکیل گروه “پیشران نوروفوتونیک” تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی با هدف همگامی با علوم و فن آوری های نوین در حال حاضر تکنیک اپتوژنتیک را به صورت بومی راه اندازی کرده و  بخش عمده ای از تجهیزات مورد نیاز این تکنیک توسط این گروه در داخل کشور ساخته شده است.


دست اندرکاران این حوزه علاوه بر استفاده از آن در چندین پروژه تحقیقاتی در حیطه علوم اعصاب و شناخت با برگزاری کارگاه های آموزشی در دانشگاه های مختلف کشور و همچنین ارائه خدمات به متقاضیان سایر دانشگاه ها سعی در گسترش آن دارند.

حمید لطیفی، مدیر گروه “پیشران نوروفوتونیک” در دانشگاه شهید بهشتی در جریان بازدید اخیر کارشناسان ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و تیم ناظر از روند پیشرفت طرح های این گروه که در دو حیطه توسعه فن آوری های اپتوژنتیک و همچنین تصویربرداری های نوری مغز در حال انجام است ،گفت: حمایت همه جانبه از توانایی های علمی و فنی محققان در دانشگاه ها ،در امر توسعه فن آوری و پیشرفت های علمی و جلوگیری از رکود علمی در حوزه های مختلف تاثیر بسزایی دارد.

مدیر گروه “پیشران نوروفوتونیک” دانشگاه شهید بهشتی از حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به منظور بهره وری از توان علمی پژوهشی اساتید برجسته دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و درمانی کشور و همچنین جهت دهی پژوهش ها برای نیل به اهداف علمی و تحقیقاتی قدردانی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچین افزود: همکاری نزدیک محققان برجسته کشور از حوزه های مختلف علمی برای رسیدن به یک هدف کاربردی مشخص، دستاوردهای ملموس و ارزش افزوده بالایی برای کشور خواهد داشت.

فرشته معتمدی رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب، مدیر و مجری طرح های “توسعه کاربرد ابزارهای اپتوژنتیک در علوم شناختی” نیز در بازدید کارشناسان ستاد توسعه علوم شناختی از روند پیشرفت طرح های گروه “پیشران نوروفوتونیک ” دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مطالعات علوم اعصاب شناختی در کشور دارای سابقه طولانی است و محققان بسیاری در دانشگاه ها و مراکز علمی دراین حوزه در حال فعالیت هستند، گفت: یکی از زمینه های مورد نیاز این بخش به منظور ارتقای سطح فعالیت محققان و حرکت در مسیر کاربردی کردن نتایج مطالعات، توسعه ابزارهای مورد نیاز است.

وی با ابراز خرسندی از تشکیل و فعالیت گروه پیشران نوروفوتونیک در دانشگاه شهید بهشتی و حمایت های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، خاطر نشان کرد: گروه پیشران اولین تیم تحقیقاتی در کشور است که مبادرت به بومی سازی تکنیک اپتوژنتیک کرده و اکنون به دستاوردهای ارزشمندی در این حوزه دست یافته است.

محقق حوزه علوم اعصاب شناختی با اشاره به ماهیت چند رشته ای بودن مطالعات حوزه علوم شناختی، به لزوم همکاری های بین رشته ای اساتید و محققان فنی و بیولوژی تأکید کرد و تشکیل این گروه پیشران را نمونه بسیار ارزشمند برای همکاری های بین رشته ای و بین دانشگاهی در داخل کشور عنوان کرد.

حسین عزیزی از کارشناسان ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در این بازدید با اشاره به اینکه “خروجی محور بودن طرح ها” همیشه یکی از دغدغه های جدی ستاد است، گفت: در شرایط کنونی تعامل حوزه های مختلف با یکدیگر و تشکیل گروه های پیشران، ابزارسازی و ایجاد فن آوری در حوزه های علوم شناختی را ممکن کرده و بهره وری از ظرفیت و پتانسیل های موجود درکشور در برنامه های ستاد قرار دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسط محققان ایرانی ارائه شد: نخستین مدل تکاملی رفتار شبکه‌های نورونی مغز در مراحل خواب با تک کانال EEG

شیمیدان ایرانی برنده جایزه بین المللی یونسکو شد

دانشمند ایرانی، برنده جایزه ترولند ۲۰۲۲ آکادمی علوم آمریکا شد

عضویت یک شیمیدان ایرانی دیگر در فرهنگستان علوم جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها