شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت دستگاه پرتابل شبیه‌ساز موج دری در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41549
سه شنبه، ۳ مهر، ۱۳۹۷ | 12:42

ساخت دستگاه پرتابل شبیه‌ساز موج دری در کشور

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و ساخت شبیه‌ساز موج دریا بصورت پرتابل شد.

به گزارش دیده بان علم ایران آریا پیرزاده درباره هدف اجرای این تحقیق گفت: این تحقیق در واقع پیش‌آزمایش است. پیش آزمایش‌ها در فاز اولیه طرح‌های مهندسی از جمله سازه‌های دریایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و از تحمیل هزینه‌های مضاعف مالی و اتلاف زمان جلوگیری می‌کنند، چرا که پیش آزمایش در همان ابتدای کار، درستی یا نادرستی طرح را پیش از ورود به فازهای بعدی طراحی، ساخت و تولید نشان می‌دهد.

وی هدف دیگر طراحی و ساخت شبیه‌ساز موج پرتابل را بعد آموزشی آن بیان کرد و افزود: لازمه درک بهتر و دقیق‌تر تئوری‌های آموزشی و علمی ارائه شده در دانشگاه‌ها، با گام نهادن در بعد عملیاتی و اجرایی بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر دانشجویان در صورتی می‌توانند تئوری‌های فراگرفته را به خوبی به مرحله اجرا و عملیاتی درآورند که آموزش عملی را در کنار تئوری داشته باشند.

پیرزاده ادامه داد: آزمایشگاه‌های شبیه‌ساز موج در کشور در زمره آزمایشگاه‌های بزرگ قرار دارند، این در حالی است که شبیه‌ساز طراحی شده در واحد علوم و تحقیقات علاوه بر ابعاد کوچک، به دلیل وزن سبک آن دارای قابلیت پرتابل است و اساتید می‌توانند از آن در سر کلاس برای بعد آموزش عملی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: امواج دریا پدیده‌ای پیچیده است و معادلات حاکم بر این امواج نیز دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند، بنابراین فلوم کوچک موج برای تخمین درستی طرح اولیه ضروری است.

محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در طراحی و ساخت این فلوم موج کوچک، از ورق‌های پلکسی گلاس ( Plexiglas ) با ابعاد ۱۸۰ سانتی‌متر طول، ۳۰ سانتی‌متر عرض و ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع استفاده شده است، تصریح کرد: علاوه بر پرتابل و کوچک بودن این فلوم، قابلیت تولید انواع موج دریا نظیر روگذری سازه‌های حفاظت سواحل و سکوهای دریایی و آموزش‌های هیدرولیک امواج دریا نیز از جمله مزایای تعبیه شده در شبیه‌ساز موج طراحی و ساخته شده در واحد علوم و تحقیقات است.

این دستگاه در قالب پایان‌نامه آریا پیرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سازه‌های دریایی واحد علوم و تحقیقات با عنوان «طراحی و ساخت فلوم موج به منظور ارزیابی انواع سازه‌های حفاظت ساحل جهت کاهش روگذری» به راهنمایی دکتر فرهود آذرسینا عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی ساخته شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها