جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت سامانه هوشمند برای رهایش هدفمند دارو در بیماران سرطانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41508
دوشنبه، ۲ مهر، ۱۳۹۷ | 13:32

ساخت سامانه هوشمند برای رهایش هدفمند دارو در بیماران سرطانی

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات توانستند عوارض جانبی مصرف دارو در بیماران سرطانی را با ساخت یک سامانه هوشمند برای رهایش هدفمند دارو کاهش دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران فرنوش مویدی مجری این پژوهش، گفت: در حال حاضر بعد از مصرف دارو توسط بیمار، دوز داروی مصرفی فقط به سلول‌های آسیب‌دیده نمی‌رسد و سلول‌های دیگر هم درگیر عوارض مصرف دارو می‌شوند. به طور مثال ریزش مو در بیماران سرطانی بعد از شیمی‌درمانی به دلیل تاثیر دارو روی سلول‌های سالم است. برای حل این معضل، در این تحقیق با ساخت میکروسفر آلژینات هوشمند، رهایش دارو را به صورت کنترل شده درآوردیم تا دارو فقط به سلول‌های آسیب‌دیده برسد و بقیه سلول‌ها را درگیر نکند.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: در این تحقیق، رهایش داروی دوکسوروبیسین را بررسی کردیم. این دارو یک داروی ضد سرطان است که در روند رشد و گسترش سلول‌های سرطانی مداخله می‌کند.

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات افزود: جنس میکروسفر ساخته شده، هیدروژلی است و خیلی بیشتر از حجم خود آب جذب می‌کند. این میکروسفر هوشمند بوده و به ph بدن حساس است. از آنجایی که ph سلول‌های آسیب‌دیده با بقیه سلول‌ها متفاوت است، میکروسفر به محض رسیدن به قسمت آسیب‌دیده، رهایش دارو را انجام می‌دهد.

مویدی خاطرنشان کرد‌: بعد از اینکه دارو در میکروسفر بارگذاری شد، میکروسفر باید در بدن جایابی شود که با توجه به محل آسیب‌دیده، روش‌های مختلفی از جمله تزریق، کاشتن، خوراکی و… برای این کار وجود دارد.

وی که این تحقیق را در قالب پایان‌نامه در دانشکده مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر آزاده آصف‌نژاد و دکتر نجمه نجم‌الدین انجام داده است، درباره نوآوری این تحقیق گفت: پیش از این، مشابه این تحقیق با داروهای دیگر صورت گرفته اما پژوهش حاضر با داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین انجام گرفته است.

وی در تشریح مراحل انجام این پژوهش اظهار داشت: پلیمر آلژینات با کلسیم تبدیل به میکروسفر شده و دارو در آن بارگذاری شد. سپس با استفاده از تست SEM و DLS ذرات اندازه‌گیری شد. نتیجه این تست نشان داد که اندازه میکروسفر بعد از بارگذاری دارو از ۸۰۰ نانومتر به ۱۰۰۰ نانومتر افزایش پیدا کرده است؛ این نتیجه نشان می‌دهد که دارو درست بارگذاری شده است.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: مرحله بعد، تست FTIR یا همان مادون قرمز است که به کمک این تست متوجه می‌شویم دارو از لحاظ واکنش شیمیایی درست عمل کرده است یا خیر؟ و بعد از آن بررسی می‌کنیم که پس از ۴۸ ساعت چه مقدار دارو از طریق میکروسفر رهایش پیدا کرده است.

مویدی اظهار کرد: بعد از این بررسی‌ها و دریافت نمودارهای مربوطه، نتیجه گرفتیم که نمودارهای رهایش دارو، در ابتدا مسیر تندی دارد اما بعد از ۱۰ دقیقه نمودار رهایش به صورت خطی می‌شود که نشان می‌دهد رهایش دارو به صورت آهسته و پیوسته انجام می‌شود. همین آهستگی و پیوستگی، عوارض جانبی مصرف دارو در بیماران را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها