- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کاهش عوارض یک داروی ضد التهابی با تولید جاذب جدید توسط پژوهشگران کشور

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، موفق به جذب و استخراج داروی متیل پردنیزولون استات (داروی ضد التهابی) توسط جاذب سنتز شده بر پایه نانو ذرات مغناطیسی در محیط شبیه‌سازی شده بدن و کمک به دارورسانی هدفمند آن شد.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ، نسیم بایمانی در ارتباط با مشکلی که این پژوهش در صدد رفع آن است، گفت: داروهای ضد التهابی یا به عبارتی داروهای کورتونی عوارض بسیار زیادی از جمله پوکی استخوان به همراه دارند که با دارورسانی هدفمند می‌توان به کاهش عوارض این داروها و قرار گرفتن آنها فقط در محل هدف و آسیب نزدن به بقیه اندام‌ها اشاره کرد.

وی درباره مراحل انجام این تحقیق گفت: در ابتدا یک نانو ذره مغناطیسی اکسید آهن سنتز شد، سپس دندریمرها یا درخت سان‌ها بر روی آن پیوند داده شد. برای پیوند نهایی دو سرشاخه با نام‌های بتا سیکلو دکسترین و پلیمر قالب مولکولی حساس به نور انتخاب شد که جذب دارو با استفاده از این جاذب صورت می‌گیرد. سپس استخراج موفق داروی متیل پردنیزولون استات در محیط پلاسمای خون، ادرار انسان و ماتریکس دارویی مورد بررسی قرار گرفت.

محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در این پژوهش از دستگاه‌های HPLC و UV-Vis استفاده شده است، گفت: نتایج نشان داد که با استفاده از این ۲ جاذب جدید می‌توان جذب و استخراج قابل توجهی را در محیط شبیه‌سازی شده بدن انجام داد و می‌توان از این جاذب جدید برای مقاصد دارورسانی هدفمند استفاده کرد و به این ترتیب عوارض جانبی داروی متیل پردنیزولون استات را به حداقل رساند.

بایمانی که تحقیق با عنوان «استخراج و جداسازی داروی متیل پردنیزولون استات توسط جاذب سنتر شده بر پایه نانوذرات مغناطیسی اصلاح شده به کمک دندریمرها» را در قالب رساله دکتری به راهنمایی دکتر پرویز آبرومند آذر اجرا کرده است، درباره امکان تجاری‌سازی داروی استخراج شده، گفت: درباره تجاری‌سازی این دارو با یکی از شرکت‌های داروسازی تهران مذاکره شد و در نتیجه این پژوهش می‌توان در راستای اهداف in – vivo (محیط داخل بدن) پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت استفاده کرد.

انتهای پیام