پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت نسل جدید سیستم هوا گرمکن های خورشیدی در پژوهشگاه مواد و انرژی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41415
سه شنبه، ۲۷ شهریور، ۱۳۹۷ | 14:46

ساخت نسل جدید سیستم هوا گرمکن های خورشیدی در پژوهشگاه مواد و انرژی

نسل جدید هوا گرم کن های خورشیدی با استفاده از مواد سبک پلیمری در پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حسین قدمیان، دانشیار پژوهشکده انرژی و مجری این طرح با بیان این خبر افزود: کاربرد این محصول برای ساختمان ها به طور عام و برخی ساختمان های خاص نظیر هتل ها، بیمارستان ها، ورزشگاه ها و ساختمان های تجاری می باشد که یکی از ویژگیهای این محصول نوین، امکان نصب آن در نمای ساختمان است.

وی گفت: حدود سه سال، طرح، پرورش ایده و اجرای این پروژه طول کشید که طی دو پروژه پژوهشی، یک پروژه قرار دادی-صنعتی و یک پروژه داخلی توسط مجری پژوهشکده انرژی انجام شد.

این پژوهشگر با اشاره به مزیت این نسل از هواگرم کن ها، گفت: هواگرمکن های خورشیدی که پیش از این ساخته می شدند دارای مواد بسیار سنگین و قدیمی و اکثراً فلزی بودند ولی در این پژوهش از مواد سبک و پلیمری استفاده شده است.

وی افزود: شکل ظاهری آن نیز از نظر ابعاد و سایز عوض شده و از شکل تخت مستطیلی به شکل N ضلعی تبدیل شده است که ورود و خروج و کانال های جریانی آن، عملکرد انرژی سیستم را حدود ۹ تا ۱۳ درصد افزایش داده است.

دکتر قدمیان با بیان اینکه حدود ۳۰ سال است که روی سیستم های هواگرمکن خورشیدی کار می شود، اظهار داشت: این سیستم ها کابردهای متفاوتی نظیر خشک کن خورشیدی دارد و یا در بستر در بام ساختمان نصب می شود و بعنوان یک جاذب انرژی خورشیدی، هوا را گرم می کند و هوای گرم شده وارد شبکه تهویه مطبوع یک ساختمان می شود.

وی افزود: این سیستم به طور مستقیم هوا را گرم می کند با انرژی خورشیدی و یک فن دیگر که مصرف انرژی کمی دارد هوا را وارد ساختمان می کند. این کارکرد برای مناطقی که تابش آفتاب دارند اما مناطق سردسیر محسوب می شوند مانند نوار شمال غربی و شرقی کشور  نظیر استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان شمالی موثر است.

مجری این پروژه گفت: این نسل جدید هوا گرم کن های خورشیدی اختلاف دمایی که می تواند ایجاد کند تا حدود ۱۷ درجه سانتی گراد است، یکی از نوآوری های این محصول مدل سازی و شبیه سازی دینامیک این سیستم ها بوده است که شرایط تطبیق کارکرد سیستم را بر اساس تغییرات تابش خورشیدی و دمای محیط میسر می نماید.

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی درخصوص مراحل اجرای این طرح گفت: این طرح در ابتدا توسعه نرم افزاری پیدا کرد و شبیه سازی شد و در مرحله دوم نمونه پایلوت آن ساخته شد و نمونه اولیه سه ماه مورد تست و آزمون قرار گرفت و اندازه گیری میدانی آن انجام شد و نهایتا با بررسی چگونگی رفتار سیستم نسبت به شرایط محیطی و رفع نقاط ضعف در ساخت و شبیه سازی، محصول نهایی ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه نمونه اصلی، ثبت اختراع شده و از طرف سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور تاییدیه گرفته است، افزود: این محصول در حال حاضر در مرحله تجاری سازی است و آمادگی ثبت سفارش را دارا می باشد.

قدمیان در پایان خاطرنشان کرد: این محصول با ويژگي های اعلام شده و توسعه سه عامل در  آن همچون سبک سازی با کاربرد مواد پیشرفته (کاهش وزن)، تغییر هندسه و شمای ظاهری و افزایش راندمان انرژی، مشابه داخلی و خارجی ندارد.

پژوهشگاه مواد و انرژی دارای چهار پژوهشکده انرژی، سرامیک، نیمه هادی ها، فناوری نانو و مواد پیشرفته است.

تاکنون ۶۰۰ پروژه بزرگ و کوچک تحقیقاتی در زمینه مواد و انرژی در پژوهشگاه مواد و انرژی به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه‌اندازی مرجع تحقیقات نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

تولید نانو پوشش آنتی وایرال گووید ۱۹ برای استفاده در البسه پزشکی و ماسک در کشور

راه اندازی «پژوهشگاه رصدی خورشیدی» در مازندران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها