سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای برای درمان اختلالات شناختی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41382
دوشنبه، ۲۶ شهریور، ۱۳۹۷ | 12:39

ساخت دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای برای درمان اختلالات شناختی در کشور

پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای برای درمان اختلالات شناختی و بیماری‌ها شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران فرزاد توحیدخواه مجری طرح ساخت دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با تحریک متمرکز اظهار کرد: با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی این دستگاه برای درمان اختلالات شناختی و بیماری ها در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.


توحید خواه ادامه داد: تحریک الکتریکی فراجمجمه ای یکی از روش های مورد مطالعه برای درمان اختلالات شناختی و انواع بیماری ها است و تا کنون نتایج حاصل از انجام آزمایشات بسیار امیدوارکننده بوده است. در این روش دو یا چند الکترود بر روی پوست سر قرار می گیرد و جریان الکتریکی بسیار ضعیفی به سر اعمال می شود و نواحی مغزی بین این دو الکترود را تحریک می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین بیان کرد: در راستای توسعه این روش درمانی و مطالعات تحقیقاتی در داخل کشور نمونه ای از یک سیستم تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با قابلیت تولید انواعی از جریان های ثابت و متغیر بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته شد که از هر جهت قابل رقابت و مقایسه با نمونه های مشابه خارجی است.

به گفته وی، برای افزایش تمرکز جریان بر روی قشر مغز، نمونه چند کاناله این دستگاه در حال ساخت است. به طوری که افزایش تعداد کانال ها و کوچک تر شدن اندازه الکترود انعطاف پذیری بیشتری را برای طراحی پروتکل های اعمال جریان برای محققان و درمانگران فراهم می کند و به آن ها این امکان را می دهد که با استفاده مناسب الکترودهای تحریک بتوانند جریان را به طور متمرکزتر به نواحی قشری مغز اعمال کنند.

وی همچنین گفت: با توجه به  قابلیت منحصر به فرد دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در ذخیره سازی تغییرات مقدار مقاومت درحین تحریک، با بررسی الگوی این تغییرات در افراد مختلف، مدل هایی جهت ایجاد تمایز بین افراد پاسخگو و غیر پاسخگو به تحریک الکتریکی فراجمجمه ای ارائه شده است که نتایج حاصله از آزمایش ها و مطالعات انجام شده به توسعه دانش در این حوزه منجر می شود.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها