شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

شمار قربانیان جدید سرطان در ۲۰۱۸ به ۱۸ میلیون رسید!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41291
یکشنبه، ۲۵ شهریور، ۱۳۹۷ | 06:57

شمار قربانیان جدید سرطان در ۲۰۱۸ به ۱۸ میلیون رسید!

بر اساس نتایج تازه ترین بررسی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، میزان بروز سرطان در سال ۲۰۱۸ به ۱۸.۱ میلیون مورد رسیده است و بنا بر پیش بینی ها  ۹.۶ میلیون موارد بروز، به مرگ منجر خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران نتایج داده های جهانی سرطان در ۲۰۱۸  ، حاصل بررسی ۳۶  نوع سرطان در ۱۸۵ کشور جهان بوده است.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان پیش بینی کرده است که در حال حاضر  یک پنجم مردان و یک ششم زنان در طول زندگی، به سرطان مبتلا شده باشند .

همچنین تخمین زده شده که شمار کل افرادی که بقای ۵ ساله را از زمان تشخیص سرطان تجربه کرده اند، به ۴۳٫۸ میلیون نفر در جهان برسد.

محققان افزایش بار بیماری سرطان را تا حدودی به دلیل رشد جمعیت و نیز پیر شدن جمعیت می دانند؛ اما  درحالیکه فقر، عامل افزایش سرطان در گذشته بوده است، این بررسی، آمار ابتلا به سرطان ها را در حال حاضر، از سبک زندگی افراد و نیز شیوع برخی علل سرطان مرتبط با توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار متاثر می داند.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان با اشاره به برخی تلاشهای پیشگیرانه موثر در زمینه سرطان در جهان در عین حال تاکید می کند که  قدر مطلق سالانه موارد تشخیص داده شده سرطان در حال افزایش است و درمان و مراقبت بیشتر ضرورتی اساسی است

این گزارش همچنین به ارتباط میزان بروز موارد جدید سرطان با شاخص توسعه انسانی در کشورهای مختلف اشاره دارد و تاکید می کند که موارد بروز کلی سرطان در کشورهای دارای شاخص توسعه انسانی بالا ، دو تا سه برابر کشورهای دارای سطح پایین و متوسط شاخص توسعه انسانی است. این تفاوت ناشی از سطح بهتر امکانات تشخیص و درمان سرطان و دسترسی بیشتر افراد به این  امکانات در کشورهای پیشرفته است.

گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان حاکیست که نیمی از موارد بروز سرطان طی سال ۲۰۱۸  و نیز مرگ و میرهای سرطان در سراسر جهان  در آسیا اتفاق افتاده است که بخشی از این موضوع به سهم ۶۰ درصدی این قاره ، از جمعیت کل جهان باز می گردد؛ هرچند که سهم بالای آسیا از فقر جهانی و نیز دسترسی محدودتر به تشخیص و درمان بموقع را نباید نادیده گرفت. بر پایه  این مطالعه جهانی، سهم اروپا از موارد جدید بروز سرطان در سال ۲۰۱۸،  ۲۳٫۴ درصد و در میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری، ۲۰٫۳ درصد بوده و این درحالیست که اروپا تنها ۹ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص می دهد. آمریکایی ها با سهم ۱۳٫۳ درصدی از جمعیت جهان، ۲۱ درصد بروز سرطان و ۱۴٫۴ درصد مرگ و میر ناشی از آن در ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده اند.

نتایج گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان همچنین نسبت مرگ و میر ناشی از سرطان به میزان بروز آن را در قاره های آسیا و افریقا بیش از سایر قاره ها و آن را ناشی از فقر بالاتر و دسترسی محدودتر به امکانات تشخیص و درمان بموقع سرطان می داند

گزارش تازه آژانس بین المللی تحقیقات سرطان همچنین نشان می دهد یک سوم کل سرطانهای بروز یافته مربوط به سرطانهای ریه، سرطان پستان زنان و سرطان روده بزرگ بوده است سرطان ریه و سرطان پستان زنان، هر یک  بیش از ۱۱  درصد و سرطان روده بزرگ  ۱۰٫۲ درصد موارد کل بروز سرطان در ۲۰۱۸ را به خود اختصاص می دهند. این سه نوع سرطان همچنین در رتبه های اول، پنجم و دوم  میزان مرگ و میر ناشی از سرطانها قرار دارند. سرطان پروستات با ۷ درصد  و سرطان معده با ۵ درصد چهارمین و پنجمین رتبه را در موارد جدید بروز سرطان طی سال ۲۰۱۸ دارا هستند

در میان موارد مرگ و میر ناشی از سرطانها در جهان، سرطان ریه با ۱٫۸ میلیون / ۱۸٫۴ درصد کل مرگ و میرهای سرطانی، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. نگرانی از افزایش سرطان ریه در جهان در شرایطی است که به گفته آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در ۲۸ کشور جهان عمدتا به دلیل پیش آگهی ضعیف در خصوص این سرطان است و آمریکا، مجارستان، دانمارک، چین و نیوزیلند شاهد بیشترین آمار مرگ در این مورد هستند.

پس از سرطان ریه، سرطان روده بزرگ  در رتبه دوم،  سرطان معده  در رتبه سوم ، سرطان کبد  در رتبه چهارم و سرطان پستان زنان در رتبه پنجم مرگبارترین سرطانهای ۲۰۱۸ جهان بوده اند. اختصاص رتبه آخر به سرطان پستان زنان در میان سرطانهای مرگبار، به دلیل پیش آگهی قوی تر در کشورهای جهان است.

به گزارش دیده بان علم ایران، این مطالعه جهانی، با نگاهی به شاخص جنسیت در موارد جدید سرطان طی سال ۲۰۱۸ ،  اعلام می کند که  سرطان ریه، سرطان پروستات ، سرطان روده بزرگ بیشترین سهم را در بروز سرطان مردان و  سرطان ریه، سرطان کبد و سرطان معده بیشترین سهم را در مرگ و میر ناشی از سرطان مردان دارند. طبق این آمار، یک پنجم مرگ  و میرهای ناشی از سرطانها در بین مردان به سرطان ریه اختصاص دارد.

در میان زنان نیز، سرطان پستان با ۲۴ درصد از کل موارد جدید سرطان ، شایعترین سرطان زنان و علت اصلی مرگ و میر بر اثر سرطان در میان این گروه با سهم ۱۵ درصدی است و پس از آن سرطان ریه، سرطان روده بزرگ ، سرطان دهانه رحم  قرار دارند.

اما یکی از مواردی که گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نسبت به آن ابراز نگرانی کرده  است افزایش شیوع سرطان ریه و مرگ و میر ناشی از آن در بین زنان است که عمدتا در کشورهای آمریکای شمالی، اروپای شمالی و اروپای غربی است و دانمارک ،هلند ، استرالیا، نیوزلند ، مجارستان  و چین را از جمله کشورهای فهرست این نگرانی نام می برد.

دکتر فردی بری، مدیر بخش نظارت بر سرطان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان  تاکید دارد که ادامه سیاستهای سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه هدفمند با استعمال دخانیات در کشورهای جهان بسیار ضروری می نماید و رقم ابتلا به سرطان در سال جاری میلادی نشان می دهد برای رفع نگرانی از افزایش سرطان، این بیماری ویرانگر جهان، همچنین سیاستهای تشخیص زودهنگام  برای تکمیل درمانهای موثر باید بسیار جدی گرفته شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها