جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید آنتی بادی برای تشخیص سرطان توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41244
چهارشنبه، ۲۱ شهریور، ۱۳۹۷ | 15:36

تولید آنتی بادی برای تشخیص سرطان توسط محققان ایرانی

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با راهنمایی و همکاری محققان پژوهشگاه فناوری‌های نوین جهاد دانشگاهی ابن سینا موفق به تولید آنتی بادی با روش طراحی پپتید جهت تشخیص سرطان شد.

به گزارش دیده بان علم ایران مهرزاد قاری از مجریان طرح درباره این پژوهش گفت: EPCAM پروتئینی است که بیان آن در سلول سرطانی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش پروتئین، سبب افزایش تکثیر، بقا و در نهایت جدا شدن اتصال سلول سرطانی و راهیابی به خون (متاستاز) می‌‌شود. در این پروژه، علیه این پروتئین آنتی بادی‌های منوکلونال و پلی کلونال تولید شد که قادر است EPCAM را به صورت اختصاصی در سلول‌های سرطانی شناسایی کند.

وی درباره مزایای این نوع آنتی بادی نسبت به نمونه‌های مشابه، افزود: این تحقیق بر اساس تولید آنتی بادی بر پایه طراحی پپتید (ملکولی شامل چند آمینواسید به هم متصل) صورت گرفته است که در این روش می‌توان آنتی بادی را به طور اختصاصی علیه قسمت خاصی از پروتئین طراحی و تولید کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات درباره نقشه طراحی شده برای اجرای این تحقیق گفت: این تحقیق جزئی از یک پروژه اصلی به مدیریت دکتر حجت اله ربانی بوده که هدف آن تولید پنلی از آنتی بادی‌های اختصاصی جهت تشخیص سرطان است.

قاری درباره امکان سنجی صورت گرفته در زمینه تجاری سازی این تحقیق اظهار داشت: تولید این آنتی بادی بومی است ؛ بنابراین هزینه‌های سنگین خرید آنتی بادی از خارج کشور را از دوش مردم برمی‌دارد. تولید آن در کشور مقرون به صرفه است و از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

بر اساس این گزارش، تحقیق «تولید آنتی بادی مونوکلونال و پلی کلونال علیه بیومارکر EPCAM و خصوصیات‌یابی آن‌ها و بررسی بیان ژن EPCAM در رده‌های سلول سرطانی» در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر فاطمه قائمی‌منش عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا و دکتر غلامرضا جوادی عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه واحد علوم و تحقیقات، و مشاوره دکتر سعیده میلانی انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها