پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

طراحی مدل شبیه سازی صحنه حادثه توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:41178
سه شنبه، ۲۰ شهریور، ۱۳۹۷ | 11:42

طراحی مدل شبیه سازی صحنه حادثه توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف آموزش تیم‌های درمان و فوریت‌های پزشکی موفق به طراحی مدل شبیه‌سازی صحنه حادثه شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران ابزار آموزشی شبیه سازی رایانه ای صحنه حادثه، با هدف آموزش تیم های درمان و فوریت های پزشکی، در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی شیراز، برای نخستین بار در کشور، طراحی و ساخته شد.

دکتر محمودرضا پیروی، مدیرگروه سلامت در بلایا و رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام طراحی ابزار آموزشی شبیه‌سازی رایانه‌ای صحنه حادثه، گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۴ کلید خورده و پس از طراحی به همت متخصصان جوان شیرازی، فاز نخست آن به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه از آغاز سال تحصیلی جدید و برای آموزش دانشجویان جدید و مرتبط، این ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: این مدل شبیه‌سازی تا پیش از این در انحصار یک شرکت اروپایی بود و برای استفاده از آن در مدت زمان محدود باید هزینه گزافی پرداخت می‌شد که برای نخستین بار در کشور، به همت جوانان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی شیراز، طراحی و ساخته شد.

او که خود به عنوان مجری این طرح فعالیت داشته، در ادامه به قابل ارائه بودن این مدل شبیه سازی با سناریوهای مختلف اشاره کرد و گفت: نرم افزار شبیه ساز بحران قادر است صحنه های حوادثی مانند حوادث ترافیکی، آتش سوزی، زلزله و موارد مشابه، با تعداد متفاوت مصدوم در صحنه را شبیه سازی کرده و کاربر پس از ورود به صحنه مجازی حادثه، ضمن طی مراحل چندگانه روبرو شدن با یک بحران پس از شناسایی مصدومان، انجام مراحل تریاژ، انتقال و اقدامات تکمیلی را یکی پس از دیگری دنبال کرده و آموزش لازم و صحیح را فرا می گیرد که در نهایت امتیاز مربوط به هر یک از فعالیت های کاربر در مراحل مختلف و سرعت عمل کاربر نیز محاسبه و نمایش داده می شود .

مدیرگروه سلامت در بلایا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: نرم‌افزار جامع مدیریت اورژانس ۱۱۵ فارس و به تبع آن ساخت نرم‌افزار جامع حوادث ترافیکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به همت جمعی از افراد مجرب در زمینه طراحی، در سال ۱۳۹۶ با حضور وزیر بهداشت، در اورژانس شیراز و شهرستان‌های تابعه استان فارس افتتاح و راه‌اندازی شد و در نوع خود منحصر بفرد بوده و هم‌اکنون بین دستگاه‌های مختلف و مرتبط استان فعال است؛ این نرم‌افزار شبیه‌سازی نیز به عنوان گامی دیگر در امر توسعه خدمات‌رسانی به مصدومان سوانح، قادر به تعمیم به سایر دستگاه‌های امدادی مانند هلال احمر، آتش‌نشانی، پلیس و دیگر دستگاه‌های مرتبط خواهد بود.

این ابزار آموزشی هم‌اکنون با هدف ارتقای دانش فنی و کسب آمادگی هرچه بیشتر برای شرکت در صحنه‌های حوادث و بلایا، آماده بهره‌برداری برای آموزش کارکنان اورژانس و فوریت‌های پزشکی سراسر کشور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پنجمین سمپوزیوم «ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی» برگزار می شود

سنتز سبز نانوذرات نقره با عصاره برگ درخت انبه در کشور

ساخت کیت شناسایی ژنتیک گوشت مصرفی محصولات غذایی در کشور

تولید بتن خود ترمیم شونده در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها