- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عضویت استاد دانشگاه علوم بهزیستی در بورد تخصصی «سلامت در حوادث» دانشگاه لایپزیک آلمان

دکتر”حمیدرضا خانکه ” عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عضویت بورد علمی – تخصصی بخش سلامت در حوادث دانشگاه لایپزیک آلمان در آمد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران  دکتر خانکه که تنها عضو خارجی بورد تخصصی سلامت در حوادث دانشگاه لایپزیک محسوب می‌شود ، طی سالهای اخیر مسؤولیت مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا و همچنین معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را به عهده داشته است و از سه سال گذشته نیز، مباحث مربوط به سلامت در حوادث و بلایا را به دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه لایپزیک آموزش داده است .

” متدلوژی کیفی ، تحلیل داده های کیفی ” از دیگر مباحثی است که دکتر خانکه تاکنون به دانشجویان دانشگاه لایپزیک آموزش داده است ، ضمن آنکه وی با دپارتمان های مختلف سلامت در حوادث و رشته های مختلف توانبخشی که روی جنبه های روانی و اجتماعی تمرکز دارند ، همکاری داشته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی درباره دیگر برنامه های مشترک دو دانشگاه ، گفت: دانشگاه لایپزیک ، اجرای چهار پروژه مشترک با مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی را پیشنهاد داده است .

وی افزود: ” راه اندازی آزمایشگاه مشترک ارزیابی استرس از طریق روشهای بایوفیدبک» براساس دستگاهی که خود اختراع کرده‌اند و به ثبت جهانی شده، اجرا می شود ، ” اندازه گیری استرس رانندگان وسایل نقلیه عمومی ” ، ” بررسی مقایسه ای نگاه جامعه ایرانی و آلمانی به ایمنی خودرو ” و ” بررسی وضعیت آمادگی روانی شهر تهران و شهر لایپزیک در مقابل حوادث ” ، موضوع های چهار پروژه پیشنهاد شده دانشگاه لایپزیک است.

دکتر خانکه همچنین از همکاری دانشگاه لایپزیک در اجرای برخی برنامه های آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی خبر داد و گفت: اساتید آلمانی در پائیز امسال ، نسبت به برگزاری چند کارگاه آموزشی مشترک در دانشگاه علوم بهزیستی اقدام خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بسیج جامعه پزشکی در سال آینده نیز افزود: اساتید دانشگاه لایپزیک آلمان ، در این کنگره نیز مشارکت خواهند داشت .

شهر لایپزیک با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ، از شهرهای بزرگ و مهم شرق آلمان و ایالت زاکسن است که دانشگاه لایپزیک واقع در این شهر نیز با قدمتی بیش از ۶۰۰ سال ، یکی از قدیمی ترین دانشگاههای آلمان و اروپا است که در سال ۱۴۰۹ میلادی توسط ” فردریک اول ” حاکم ایالت زاکسن تاسیس شد. ویلهلم وونت (پدر روانشناسی) رشته روانشناسی را به عنوان یک رشته مجزا در دانشگاه لایپزیک آلمان بنیان نهاد .

این دانشگاه دارای ۳۵ هزار دانشجو شاغل به تحصیل در ۱۴ دانشکده پزشکی ، زیست شناسی ، داروسازی و روانشناسی ، دامپزشکی ، شیمی و کانی شناسی ، آموزش و پرورش ، علوم اجتماعی و فلسفه ، علوم اقتصاد و مدیریت ، الهیات ، حقوق ، تاریخ و هنر ، مهندسی عمران ، علوم ورزشی ، ریاضیات و علوم رایانه ، فیزیک و علوم زمین و علوم ورزشی می باشد.

از دانش آموختگان برجسته این دانشگاه می توان از یوهان ولفگانگ گوته ، فریدریش نیچه ، ریشارد واگنر ، آنگلا مرکل و بسیاری از برندگان جایزه های جهانی به ویژه جایزه نوبل در زمینه های شیمی ، فیزیک و ادبیات ، نام برد.

از دیگر شاخصه های دانشگاه لایپزیک آلمان ، نگهداری نسخه خطی از موسیقی قرن ۱۶ ، در کتابخانه این دانشگاه است .

انتهای پیام