- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی در پژوهشگاه مواد و انرژی

سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی و مدل سازی تولید بیوگاز از پساب تولید اسانس نعنا برای تصفیه پساب صنعتی توسط عضو هیئت علمی محیط زیست پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر الهام عبداله زاده مجری این طرح در این خصوص گفت: صنایع غذایی کشور با مصرف بیش از ۲۴ درصد کل آب صنعتی در جایگاه نخست گروه‌های صنعتی مصرف کننده آب قرار دارند که استفاده از این روش جدید می‌تواند به کاهش مشکل کم آبی و خشکسالی کمک شایانی کند.
وی هزینه ساخت این سیستم را یک میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پساب تولیدی یک شرکت داروسازی در کاشان موجب شد تا کار تحقیقاتی بر روی پروژه ساخت سیستم راکتور هیبریدی بیولوژیکی تصفیه پساب صنعتی در قالب یک پروژه دکتری و کارشناسی ارشد در پژوهشگاه مواد و انرژی و با همکاری دانشگاه تهران؛ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج اجرایی شود.
دکتر عبداله زاده تصریح کرد: در این پروژه تحقیقاتی، راکتور بستر بی هوازی لجن با جریان رو به بالا (UASB) و بیو راکتور غشایی(MBR) به صورت ترکیبی در تصفیه پساب به کار گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه در ایران و جهان برای اولین بار است که از این سیستم ترکیبی برای تصفیه پساب اسانس نعنا استفاده می‌شود، گفت: این سیستم در قالب پروژه دانشجویی دکتری، طراحی و ساخته شد که حدود ۷ ماه زمان برای انجام آن صرف شد.
به گفته این پژوهشگر، نتایج پروژه نشان داد که سیستم ترکیبی بیولوژیکی بی هوازی و هوازی، قادر به حذف آلاینده های پساب (COD) از حدود ۲۰ هزار به زیر ۲۰۰ میلی گرم بر لیتر است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار حذف آلاینده‌ها از پساب، مقداری بیوگاز هم تولید می‌شود که می‌تواند به عنوان انرژی در کارخانه برای روشنایی استفاده شود.
دکتر عبداله زاده با اشاره به کاربرد این سیستم گفت: از پساب خروجی از این سیستم می‌توان برای مصارف کشاورزی و آبیاری استفاده کرد، ضمن آنکه بیوگاز تولیدی این روش نیز برای روشنایی کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انتهای پیام