شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

عمده ذرت موجود در سبد غذایی ایرانیان، تراریخته است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4113
یکشنبه، ۱۰ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:43

عمده ذرت موجود در سبد غذایی ایرانیان، تراریخته است

به گفته محققان با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت جهان و نیاز مبرم به غذا در سالهای اخیر، پیشرفت های مهندسی ژنتیک در ایجاد موجودات تغییریافته ژنتیکی (GMOs) باعث ورود گسترده محصولات این فناوری و به خصوص گیاهان تراریخته به بازار مصرف شده و به ‌طور مداوم بر سطح زیر کشت این گیاهان و همچنین تعداد کشاورزانی که به کشت این محصولات می‌پردازند، افزوده می‌شود.
در این بررسی سه نمونه تراریخته ذرت از گمرک شیراز تهیه و DNA آنها به روش ستیل تری متیل آمونیوم بروماید(CTAB) استخراج شد. آزمون PCR جهت شناسایی ذرت با استفاده از ژن بومی اینورتاز(Ivr) که در تمام ارقام ذرت وجود دارد صورت گرفت. جهت شناسایی ذرت های تراریخته آزمون PCR بر اساس پروموتر P35S و پایان دهندهtNOS با آغازگرهای اختصاصی P35S1،P35S2 و HA-NOS118F،HA-NOS118R بهینه شد. DNA سی و هفت نمونه  ذرت جمع آوری شده از بازار مصرف هفت شهر بزرگ و شش نمونه ذرت جهاد کشاورزی، به روش استاندارد CTAB استخراج و آزمون PCR ژن اینورتاز و پروموتر P35S و پایان دهنده tNOS بر روی تمامی نمونه ها انجام شد.
ژنIvr،tNOS و P35S جهت تعیین توالی و تهیه کنترل مثبت کلون شد. آزمون PCR ژن های Ivr،tNOSو P35Sبر روی نمونه ها بهینه و آمپلیکون ۲۲۶ bp، ۱۱۸ bpو ۱۹۵bpبه ترتیب تکثیر شد. هر سه محصول PCR به روش T/A Cloning و با استفاده از پلاسمید pTZ57R و میزبان JM107 E.coli کلون شد.
از میان ۴۶  نمونه ذرت جمع آوری شده از بازار مصرف، گمرک و جهاد کشاورزی ۱۰۰ درصد به لحاظ ژن بومی اینورتاز و ۲۶ درصد (۱۲عدد) از نمونه ها به لحاظ اگزوژن tNOS و ۵۶ درصد به لحاظ  P35S مثبت شدند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که درصد بالایی از ذرت های مصرفی در بازار ایران بر اساس واکنش زنجیره ای پلیمراز و پایان دهنده tNOS و پروموتر P35S که یک آزمون غربالگری برای گیاهان تراریخته محسوب می شود، تراریخته می باشند. نتایج را می توان با انجام آزمون های غربالگری دیگر نظیر Cry1Abو nptII و … تأیید کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. مهتاب گفت:

    سلام
    شما خودتون رو بی طرف معرفی کردید اما من هر چی توی سایتتون گشتم مطلبی در مورد استدلال مخالفین کشت انبوه تراریخته در ایران چیزی ننوشتید در حالی که ۸ مطلب (وشاید بیشتر از ۸ تا) در دفاع از این محصولات در سایت شما موجوده . چرا؟
    این افراد از اساتید دانشگاه و بیوتکنولوژیست و ژنتیسین هستند و استدلال های خودشون رو دارن. شما باید اجازه بدید خواننده ها خودشون قضاوت کنند.

  2. مهتاب گفت:

    دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو ( از موافقین کشت محصولات تراریخته در ایران):
    خیلی واضح است که محصولات ارگانیک خیلی بهتر است به این دلیل که در تولید آن ها نه سمی به کار رفته و نه دستکاری شده اند. اما دقت داشته باشید که قیمت محصولات ارگانیک چندین برابر است.
    محصولات تراریخته ارزان هستند چرا که تولید را در واحد سطح افزایش داده اند.

    http://www.telewebion.com/#!/episode/1454083/

سرخط خبرها