جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نخستین کنفرانس ملی کاتالیست ایران برگزار شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40987
یکشنبه، ۱۱ شهریور، ۱۳۹۷ | 14:59

نخستین کنفرانس ملی کاتالیست ایران برگزار شد

نخستین کنفرانس کاتالیست ایران به همت گروه شیمی دانشگاه زنجان و کمیته تخصصی کاتالیست انجمن شیمی ایران در دانشگاه زنجان برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، کاتالیزور (کاتالیست) در یک تعریف ساده به موادی گفته می ­شود که باعث تسریع انجام یک واکنش شیمیایی می­ شوند اما خود در این واکنش شرکت نمی­ کنند.

کاتالیست­ ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و همچنین در مباحث زیست محیطی مانند تصفیه فاضلاب­ ها یا در صنایع غذایی و … دارند.

به گفته دکتر علی رمضانی، دبیرکل این کنفرانس، ۵۲۲ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که از این تعداد۴۰۰ مقاله پذیرفته شده که ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۳۹۰ مقاله به ­صورت پوستر ارائه می­ شوند. همچنین دو سخنران کلیدی و ۱۰ سخنران مدعو طی دو روز برگزاری این کنفرانس سخنرانی می­ کنند.

ضرورت تلاش در حوزه ­های پژوهشی و دشواری ­های آن قابل انکار نیست

دکتر ابوالفضل جلیلوند، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه زنجان در مراسم افتتاحیه کنفرانس با تشکر از اساتید و دانشجویان گروه شیمی و رشته­ های دیگر که حاصل کار آنها در این کنفرانس با ارزش مشاهده می ­شود، گفت: ضرورت تلاش در حوزه­ های پژوهشی و دشواری­ های این کار را اصلا نمی­ شود انکار کرد و تلاش همه فعالان در این حوزه قابل تقدیر است.

وی اظهار امیدواری کرد که همه شرکت­ کنندگان در این کنفرانس استفاده و بهره لازم را کسب کنند و دانشگاه زنجان هم بتواند حق میزبانی را به نحو شایسته­ ای ادا کند.

۵۲۲ مقاله در محورهای مختلف به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد

دکتر علی رمضانی، دبیرکل نخستین کنفرانس کاتالیست ایران و رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی و فناوری­ های نوین زیستی دانشگاه زنجان به چگونگی شکل­ گیری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۶ که اولین جلسه کمیته تخصصی کاتالیست انجمن شیمی ایران با حضور اعضای جدید برگزار شد، مقرر شد که با توجه به نقش و اهمیتی که این مبحث در صنعت و تحقیقات دارد به طور ویژه به آن پرداخته شود و قرار بر این شد که یک کنفرانس تخصصی در این حیطه برگزار شود.

رمضانی با بیان اینکه یک کنفرانس بین­ المللی در حدود ۱۰ سال قبل در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود و بعد از آن دیگر کنفرانسی در این زمینه نداشته­ ایم، گفت: پس از گفتگوهای مختلف تصمیم به برگزاری این کنفرانس گرفته شد و دانشگاه زنجان به عنوان میزبان آن انتخاب شد.

دبیر نخستین کنفرانس کاتالیست ایران در ادامه با اشاره به کمیته اجرایی این کنفرانس اعلام کرد: کمیته علمی کنفرانس با حضور تعداد زیادی از اساتید دانشگاه­ های مختلف کشور تشکیل شد که کار بررسی مقالات را بر عهده داشتند و این کنفرانس در محورهای گسترده طراحی و تعریف شده است. به علت اینکه هدف این بود که به موضوع کاربرد علم در زندگی بشر توجه بیشتری صورت گیرد و دانشجویان و جوانان و کسانی که در آینده می­خواهند این کنفرانس را ادامه دهند به مسئله کاربردهای مختلف این علم و فناوری در صنعت توجه داشته باشند.

وی با اشاره به کاربردهای زیاد کاتالیست­ ها در صنایع گوناگون مانند نفت، گاز، پتروشیمی، پلیمر، پالایش، مسائل زیست محیطی و… عنوان کرد: حجم زیادی از نیاز کشور به کاتالیست­ ها از طریق واردات تامین می­ شود که باعث خروج مقدار بالایی ارز از کشور می­ شود، هرچند که شرکت­ های دانش بنیان زیادی در این زمینه شروع به کار کرده­ اند و پیشرفت ­های خوبی هم حاصل شده است.

رمضانی اعلام کرد: حدود ۵۲۲ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که از مقالات پذیرفته شده ۹ مقاله به صورت سخنرانی و ۳۹۰ مقاله هم به صورت پوستر ارائه می ­شود. زمینه مقالات پذیرفته شده هم در حوزه­ های مختلف مانند: نانو کاتالیست ­ها، کاتالیست­ه ای همگن، فتو­کاتالیست­ ها و نیمه­ هادی­ ها، کاتالیزگرهای متخلخل و چارچوب­ های فلزی-آلی، الکترو کاتالیست­ ها، کاتالیست­ در حفاظت از محیط زیست، نانوکامپوزیت­ ها و نانوسرامیک­ ها و سایر زمینه ­های مرتبط با کاتالیست­ ها است.

وی همچنین عنوان کرد که دو سخنران کلیدی و تعدادی هم سخنران مدعو در این کنفرانس حضور داشته و سخنرانی می­ کنند.

دبیر اولین کنفرانس کاتالیست ایران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: علاوه بر حمایت­ های مادی و معنوی دانشگاه زنجان، این همایش مورد حمایت معنوی انجمن شیمی ایران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز می ­باشد و همچنین تعدادی از شرکت­ های خصوصی در سطح استان و کشور از این کنفرانس حمایت مالی انجام داده­ اند که از همه کسانی که ما را حمایت کرده ­اند تشکر می­ کنیم.

سطح بالای این کنفرانس کار را برای کنفرانس­ های بعدی سخت کرده است

دکتر صادق رستم­ نیا، عضو هیات علمی دانشگاه مراغه که خود دوره ­ای از مراحل تحصیلاتش را در دانشگاه زنجان سپری کرده است درمورد سطح کنفرانس می­ گوید: این کنفرانس ویژگی­ هایی مانند حضور پررنگ صنایع و مخصوصا بخش ­های خصوصی و گستردگی محورهای کنفرانس و حضور متخصصان از رشته­ های مختلف را دارد که باعث شده کار برای کنفرانس ­های بعدی سخت شود؛ چون کنفرانس­ های بعدی باید چیزی بیشتر از این کنفرانس ارائه دهند و این کارشان را سخت می­ کند.

وی درباره پیشرفت این علم در کشورمان گفت: ما در کشورمان از نظر تئوریک و کارهای آزمایشگاهی جایگاه خوبی داریم اما از نظر صنعتی جای کار زیادی وجود دارد. کارهایی انجام شده اما همه به صورت جزیره ­ای بوده و منسجم عمل نشده است و یکی از اهمیت­ های این کنفرانس همین است که کارهای پراکنده را دور هم جمع می­ کند و تبادل اطلاعات صورت می ­گیرد و کارها هدفمندانه ­تر به پیش خواهد رفت.

وی از نکات بارز این کنفرانس به مواردی مانند حضور کم ­نظیر هفت، هشت شرکت از بخش خصوصی به عنوان اسپانسر در کنار کنفرانس، گستردگی محورهای کنفرانس و حضور افرادی در زمینه­ ها و رشته ­های متفاوت، نگاه بین رشته­ ای این همایش که عمدتا به خاطر نوع تفکرات برگزارکنندگان همایش است اشاره و سطح علمی این کنفرانس را بسیار مناسب توصیف کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ترمیم سریعتر زخم سوختگی با ژل بانداژ محققان ایرانی

اخترفیزیکدانان ایرانی ارائه کردند: روشی جدید برای پیش بینی شراره های خورشیدی

هیات مدیره جدید انجمن شيمي ايران انتخاب شدند

بسته‌بندی مواد غذایی دوستدار محیط زیست در کشور تولید شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها