جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

چهره خبرساز علمی سال ۲۰۱۷ مسافر تهران شد/دانشمند درمانگر بیماری پروانه ای، پنجمین برنده «جایزه کاظمی»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40833
یکشنبه، ۴ شهریور، ۱۳۹۷ | 12:55

چهره خبرساز علمی سال ۲۰۱۷ مسافر تهران شد/دانشمند درمانگر بیماری پروانه ای، پنجمین برنده «جایزه کاظمی»

پروفسور مایکل دلوکا، دانشمند برجسته زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی اپیتلیال انسانی که با کشف سلول های بنیادی لیمبال چشم و همچنین ژن درمانی یک بیمار مبتلا به ای.بی. از چهره های سرشناس تحقیقات سلول های بنیادی دنیاست به عنوان برنده «جایزه کاظمی» در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، جایزه «کاظمی پرایز» روز چهارشنبه هفتم شهریورماه طی مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان به این دانشمند برجسته ایتالیایی اعطا می شود.

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان در نشست خبری جشنواره که صبح امروز در پژوهشگاه رویان برگزار شد در معرفی پروفسور دلوکا گفت: این دانشمند ایتالیایی بیش از ۲۰ سال است که بر روی سلول‌های بنیادی اپیتلیالی با هدف استفاده از پزشکی بازساختی کار می‌کند. تحقیقات ارزشمند وی سبب کاربرد سلول‌های بنیادی اپیدرمی در درمان سوختگی‌های عمیق و وسیع شده است. دلوکا علاوه بر پوست با کشت سلول‌های بنیادی لیمبال موفق به درمان بیماری فقدان سلول‌های لیمبال شده است که این تکنیک که به بهبود بینایی در این بیماران منجر می شود هم اکنون در سراسر جهان از جمله ایران استفاده می‌شود.

به گفته دکتر شاهوردی، دلوکا چندی پیش موفق شد برای اولین بار با استفاده از تصحیح ژنتیکی سلول‌های بنیادی کراتینوسیت پوست، بیماری ای. بی (پروانه‌ای) را به طور قطعی درمان کند. وی با کشت سلول‌های بنیادی کراتینوسیتی و اصلاح ژنتیکی ژن LAMB3 توانست تا ۷۸ درصد اپیدروم را در یک کودک هفت ساله مبتلا به این بیماری که در حال مرگ بود بازسازی کند.

دلوکا طی ۳۰ سال گذشته به همراه همکارش (گرازییلا پلگرینی) موفق به درمان ۴۰۰ بیمار سوختگی عمیق پوستی، ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویتیلیگوی پایدار، ۱۷۰ بیمار مبتلا به نقص‌های مخاطی دهانی و ۱۸ بیمار مبتلا به posterior hypospidias شده است. هم اکنون ۲۴ بیمار در ایتالیا و اتریش وارد فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی ژن درمانی بیماری پروانه ای شده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها